2015: Re-inventing business

2015: Re-inventing business

‘Luister niet naar je klant’. Zo begon Prof. Henk Volberda zijn college tijdens het goedbezochte college voor de alumni van het Parttime Master Bedrijfskunde programma. Prof Volberda heeft samen met Prof. Frans van de Bosch en Kevin Heij onderzoek gedaan naar de dynamiek in de activiteitenportefeuille van bedrijven. DSM, IHC Merwede, NXP en het Havenbedrijf zijn onder de loupe genomen. Tijdens het RSM Alumni College gaven Herman Wories (DSM, VP Global Business Incubator) en Goof Hamers (IHC Merwede, ex-CEO) hun visie op het thema.

Een te grote focus op de huidige klanten, maakt dat organisaties te weinig aandacht geven aan innovatie. Prof. Volberda onderscheidt daarbij vier hefbomen, namelijk Technologie, Management, Organisatie en Co-creatie. Ondernemingen zoals DSM en IHC legden daarbij de nadruk op businessmodel-vernieuwing. Anderen geven meer aandacht aan replicatie. En sommigen zijn ‘stuck-in-the-middle’; ze doen van beide wat en zijn gericht op ‘fixatie’.

Herman Worries toonde de ontwikkeling van DSM gedurende de afgelopen 20 jaar. Een indrukwekkend verhaal van een bedrijf dat bewezen heeft hoe je in korte tijd je bedrijf kunt her-uitvinden (‘Re-inventing’). De belangrijkste reden was om niet langer afhankelijk te zijn van een cyclische industrie en de notie dat een concentratie in de sector aanstaande was, waar DSM veel last van zou krijgen. Door niches op te zoeken waar DSM een toppositie zou kunnen innemen, ontstond een proces van strategische heroriëntatie. Herman Wories gaf aan hoe actief DSM was in het zoeken en ontwikkelen van nieuwe groeimarkten. 

Goof Hamers vertelde hoe hij als CEO van IHC Merwede een bedrijf aantrof dat zich in een ondergeschikte rol had laten manoeuvreren. Met een focus op integratie van engineering en productie en de nadruk op groei, innovatie, samenwerking en internationalisatie is nu een onderneming ontstaan die trots is en die weer rendeert. ‘De strategie moet simpel uit te leggen zijn en dat verhaal moet je steeds weer herhalen. Nadat je het overal verteld hebt, moet je uiteindelijk gewoon doen’. Een boeiend verhaal, vooral omdat Goof het vertelde als zijn persoonlijke relaas. Nu is hij CEO bij Vanderlande Industries. Opnieuw een technologisch gedreven onderneming waar innovatie, samenwerking, internationalisatie en vooral groei aan de orde van de dag zijn.