Raymond van Wijk

Raymond van Wijk

Associate Professor bij de Department of Strategic Management and Entrepreneurship, RSM.
Raymond geeft colleges binnen de Strategie master- en executive programma’s in Corporate Development waarin hij strategieën for Alliances, Mergers & Acquisitions bespreekt als ook Essentials of Strategy en Strategic Management.

“De kranten doen ons soms anders geloven, maar allianties zijn niet een strategisch doel op zich maar een middel om te groeien en te innoveren. Hetzelfde geldt voor acquisities. Beide groeistrategieën hebben zo hun voor- en nadelen en vaak maken bedrijven geen heldere afweging. Veel organisaties geven de voorkeur voor het een of het ander omdat ze daar ervaring mee hebben.  Ondernemingen kunnen echter soms beter kiezen met een andere partij samen te werken voordat ze tot een overname besluiten. Het falen van de overname van bijvoorbeeld Rover door BMW was wellicht niet nodig geweest.

Het basisvak Strategisch Management in het Parttime Master Bedrijfskunde-programma, behandelt het boek ‘Strategie Safari’ van Henry Mintzberg. Een prachtig boek dat duidelijk maakt dat je op verschillende manieren tot strategische beslissingen kunt komen. Het daagt deelnemers uit om op andere manieren over hun bedrijf en de groeikansen na te denken. 

Doceren doe ik met veel plezier. Het is nooit erg om tot 10 uur ‘s avonds door te gaan. Deelnemers hebben door hun ervaring zoveel bagage. En de groep daagt me uit en helpt mij de onderwerpen tot leven te brengen. En ik weet zeker dat mijn onderzoek er beter van wordt.

Toen ik in de jaren ‘90 met mijn studie Economie en Bedrijfskunde op de Erasmus Universiteit Rotterdam begon, was ik van plan als Trainee bij Unilever, Shell of Philips te gaan werken. Dat idee veranderde tijdens mijn studie. Als student-assistent was ik namelijk bij tal van onderzoeken betrokken. Op die manier raakte ik geïnteresseerd in het doen van onderzoek en kon ik een promotieonderzoek doen naar hoe een netwerk-organisatievorm de organisatie van kennis beïnvloedt. Zo raakte ik verslingerd aan de academische wereld en benoemd de faculteit mij tot Assistant Professor bij de Capaciteitsgroep.

De praktijk van strategie trekt mij nog steeds. Tijdens een stage bij de afdeling Strategie van de Rabobank heb ik ervaren hoe bedrijven met strategie aan de slag gaan. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar de praktijk van het vak, volg ik vooruitstrevende ondernemingen zoals BMW en Apple en probeer alles te weten over hun strategische samenwerkingen en overnames. Zo is het fascinerend te weten dat Apple meer dan 80 strategische allianties heeft. Veel horen we daar echter niet over. Vaak komen namelijk alleen allianties waar een aandelenruil mee gemoeid is in de publiciteit. Dat betekent dat 80-90% van de allianties niet bekend zijn. Cisco had bijvoorbeeld meer dan 500 allianties voordat ze de samenwerking met HP in de openbaarheid brachten.

Wat ik doe als ik niet doceer? Dan kun je mij vinden op de klimwand in Bergsche Hoek. Ik train omdat ik nog eens de Matterhorn wil beklimmen. Dat is mijn persoonlijke strategie.”