Vanuit de werkgever

Een interview met Arjan Kers (TUI)

“Wat wordt de volgende stap?” Bas Liebeek, director public affairs & corporate development, had al vele trainingen en interne trajecten bij werkgever TUI doorlopen toen deze vraag op tafel kwam. Hij koos voor bedrijfskunde aan RSM. Ambitieus, geeft general manager Arjan Kers toe: “We hebben een goed gesprek gevoerd over interesses, capaciteiten en toekomstplannen. Een opleiding is kostbaar, maar niet investeren in je mensen kost je meer.”

Wat motiveert je om als werkgever te investeren in je mensen? Hoe geef je dat vorm?

TUI Nederland is onderdeel van TUI Group: een multinational met een mondiaal businessmodel. Als reisorganisatie hebben we een brede distributieketen, een eigen luchtvaartmaatschappij, cruiseschepen, reisleiding en hotels. We zitten in een snel veranderende sector en zijn de grootste in Nederland binnen onze branche. Om te blijven presteren en innoveren, heb je de juiste mensen nodig en dat betekent dat je daarin moet investeren. Dat is echt een bepalende overtuiging die we binnen TUI hebben.
TUI heeft budgetten voor verschillende vormen van persoonlijke ontwikkeling: we zien dit als een vorm van empowerment. Persoonlijke inzet is natuurlijk de basis, die was bij Bas duidelijk aanwezig. Vanuit TUI kon hij daarnaast kiezen voor onze steun in tijd of geld. Hij heeft het uiteindelijk in zijn eigen tijd gedaan, maar er wel financiering voor ontvangen.


Zie je effect van de opleiding qua werkwijze en invloed?

Zeker, Bas is als persoon gegroeid. Eerst was hij voornamelijk actief in de dagelijkse operatie. Nu is hij bezig op strategisch niveau en werkt hij met interne en externe stakeholders aan de groei van het bedrijf. De opleiding heeft hem verrijkt en zijn kijk op de business is veel completer geworden. Projecten, voorstellen, meetings… Zaken die eerder met een puur praktische insteek werden
Interview met werkgeveropgezet, pakt Bas nu fundamenteel strategisch aan. Het mooie is: hij draagt zijn kennis en verkregen inzichten ook weer over op anderen.


Wat is de toegevoegde waarde voor het bedrijf?

We hebben veel specialisten die ontzettend goed zijn in wat ze doen. Je hebt daarnaast ook mensen nodig die een bestuurlijke bril kunnen opzetten en bedrijfskundige analyses kunnen maken. TUI heeft een duidelijke visie waar we heen willen als bedrijf, maar je ziet tegelijkertijd dat tegenwoordig een langetermijnplanning elke twee jaar herzien moet worden. Consumentgedrag verandert, evenals
het concurrentieveld. Daarnaast gaat digitalisering razendsnel en zien we verschillende geopolitieke ontwikkelingen.

Toen Bas studeerde, zaten we met TUI midden in een transitiefase. Alle vraagstukken waar we tegenaan liepen kwamen terug in de verschillende vakken van de opleiding op RSM: merk, klant, digitalisering, strategiebepaling. Veel kennis kon direct in de praktijk worden toegepast.

Heb je als werkgever ook nadelen ervaren tijdens de opleiding?

Nee, ik heb me geen zorgen gemaakt over werkprestaties, maar het was wel pittig voor hem persoonlijk. Het is best veel: studie, werk en gezin. De lat wordt hoog gelegd hier bij TUI en de studie is intensief. Volgens mij heeft het bloed, zweet en tranen gekost. Je hebt karakter nodig; dat heeft Bas wel getoond.

Wat staat nu op de agenda waarbij een bedrijfskundige blik essentieel is?

Duurzame bedrijfsvoering. Als er één bedrijf is dat zich bewust is van de trade-off tussen ‘people, planet & profit’, zijn wij het wel. De volgende generatie wil je ook op vakantie kunnen laten gaan naar al die prachtige bestemmingen. Daar is een holistische bedrijfskundige blik voor nodig.
Veel bedrijven hebben simpelweg een “groene bladzijde” in het jaarverslag, bij TUI is duurzaamheid verweven met alles wat we doen. Investeringen in de nieuwste vliegtuigen met minder CO2-uitstoot en geluidshinder, gaan hand in hand met het aanmoedigen van medewerkers om de fiets te pakken. Een strategische aanpak is cruciaal: alle processen worden meegenomen en we kiezen voor langetermijnacties.

Wat wil je werknemers en werkgevers die de master overwegen meegeven?

Veel mensen twijfelen over een opleiding, zeker als ze al geruime tijd uit de school-banken zijn, maar het kan dus wel. Intern zien we dat een voorbeeld als Bas ook anderen inspireert. Zeker omdat het gaat om een toekomstbestendige studie, die toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf.
Ik geloof dat iedereen talent heeft, maar er zijn een aantal mensen die echt een talent hebben voor de toekomst. Daar moet je als bedrijf iets mee.