Jeroen de Jong

Jeroen de Jong

Jeroen de Jong

Associate Professor bij de Department of Strategic Management and Entrepreneurship, RSM. Zijn huidige onderzoekpartners zijn de MIT Sloan School of Management, Cambridge, Verenigd Koninkrijk (over user innovation en entrepreneurship), de University of Western Australia (intrapreneurship) en de Telder School of Management in Ottowa, Canada (innovation in high-tech SMEs). Artikelen van Jeroen verschenen in MIT Sloan Management Review, Research Policy, Journal of Product Innovation Management, Entrepreneurship Theory and Practice, Technovation, the International Small Business Journal, Services Industries Journal, Technology Analysis and Strategic Management.
 
“College geven heeft mij altijd gegrepen. Van het onderwerp 'New Business' is veel te maken. In de colleges behandelen we dat voornamelijk vanuit het perspectief van bestaande organisaties. Het zijn ook wel de greatest hits van het vakgebied. Samen met mijn collega’s geven we interactief les. Geen lange verhalen; deelnemers moeten participeren. Een case lezen, een stelling verdedigen of eigen ervaring inbrengen. Altijd komt een student in de groep wel uit een aansprekend bedrijf. Een van de huidige studenten werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf dat onderhoud aan vliegtuigen pleegt. Daar kan iedereen zich wat voorstellen en dat prikkelt de verbeelding. Ons college is intensief; je moet behoorlijk wat lezen. Ook de docenten vergen veel van zichzelf want we hebben ons verplicht feedback te geven op een aantal korte opdrachten in plaats van het afnemen van een afsluitend examen.

Mijn eigen studie was Economie. Met 1700 eerstejaars kregen we les in twee groepen van 850 man in de Aula. In de verte zie je dan een docent sheets op een projector leggen. De verhalen waren erg theoretisch en pas in het laatste jaar kreeg je persoonlijk contact met een docent. Toen ik in het najaar van 2008 mijn eerste college gaf, had ik mij voorgenomen het anders te doen. Ik was vanuit mijn baan als consultant ondernemerschap en innovatie al gewend met groepen te werken. Maar zeker bij avondstudenten met werkervaring moet je het interactief en gevarieerd houden, en theorie en praktijk afwisselen en met elkaar verbinden. 
 
Enthousiasme voor het vak New Business: Innovation & Entrepreneurship heeft mij in het onderwijs gebracht. Datzelfde enthousiasme spoorde mij aan regelmatig artikelen en boeken voor managers te schrijven. ‘Kansen zien en pakken’ is mijn adagium. En dat is precies de ondertitel van het boek ‘Winst door Innovatie’ dat ik met een paar collega’s schreef.

Een paar jaar geleden zijn we begonnen met het organiseren van een studiereis als onderdeel van dit verdiepingsvak. We gaan nu een weekend naar Keulen waar we een bedrijf bezoeken en de ideeën voor de afstudeerscripties bespreken. Alle docenten van het vak gaan mee. Deelnemers organiseren het zelf – ook dat is ondernemerschap – en daarmee eindigen we het vak op een hoogtepunt.”