Prof. Eric Waarts

Eric Waarts

Professor of Marketing & Dean of Education RSM
Rotterdam School of Management (RSM)
Erasmus University Rotterdam

Profile

Eric Waarts is Professor of Marketing at Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). He studied quantitative business economics at Erasmus University in Rotterdam where he also gained his PhD on the dissertation: "analyzing competitive links in marketing." His main research interest lies in the area of competition analysis, innovation and marketing strategy, about which he published in such journals as Journal of Marketing Research, Marketing Letters, Journal of Product Innovation Management, European Management Journal, and Communication of the ACM.
In addition, he is Vice-dean for Education and longstanding member of RSM's Management Team. He is responsible RSMs portfolio of degree programmes, comprising of more than twenty programs and more than 7000 local and international students. He is one of the chairs and executive board member of the CEMS alliance, Vice-President of the EQUAL/EFMD board, and member of the EPAS committee. He is regularly involved in national and international accreditation processes. He is Register Marketeer (RM) and honorary member of the Dutch Institute for Marketing.

Professional experience

Full Professor

Erasmus University Rotterdam
RSM - Rotterdam School of Management
Education, programmes support

Publications

Professional Publications (29)

  • J. van Hillegersberg, M.P.A. van Oosterhout, R. Valkenier & E. Waarts (2005, januari 1). Where Do You Need To Be Agile? Financial Services Outsourcing Magazine
  • B. Wierenga & E. Waarts (2005). Marketing is nog nooit zo spannend geweest. Tijdschrift voor Marketing, 39 (5), 89-90.
  • J. van Hillegersberg, M.P.A. van Oosterhout, P.H.M. Vervest & E. Waarts (2004). Agile business: the competitive weapon: business agility in the Netherlands. (Intern rapport). onbekend: Rotterdam School of Management
  • E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Ed.). (1999). NIMA Marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Ed.). (1999). NIMA marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • N. Lamperjee, E. Waarts & H.J. Riezebos (1999). Product- en merkenbeleid. In E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Eds.), NIMA Marketing Lexicon (pp. 199-232). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts & N. Lamperjee (1998). Politica de Productos e Marcas. In E. Waarts, J.M.D. Koster, N. Lamperjee & E. Peelen (Eds.), Enciclopédia Internacional de Marketing (pp. 185-214). Porto, Portugal: Porto Editora
  • E. Waarts & N. Lamperjee (1998). Marken- und Produktpolitik. In E. Waarts, J.M.D. Koster, N. Lamperjee & E. Peelen (Eds.), Internationales Marketing Lexicon (pp. 191-222). Köln: Fortis Verlag
  • M. Leijnse, J. van den Ende & E. Waarts (1997). Haalbaarheidsstudie chipkaartcollecte. (Extern rapport, EBSC, EUR i.s.m. KPMG Management Consulting). Rotterdam: EBSC/KPMG
  • H.J. Riezebos, W. de Vries & E. Waarts (1997). Air Miles. Successtory van een loyaliteitsprogramma. In W. Wurtz (Ed.), Klantenloyaliteit (Marketing Wijzer) (pp. 173-184). Deventer: Kluwer Bedrijfsinformatie
  • D. de Boer & E. Waarts (1997). Verbondenheid als basis voor loyaal koopgedrag. Tijdschrift voor Marketing, 31 (juni), 22-27.
  • E. Waarts (1997). Flexwerkers versus klantenloyaliteit: reactie op een stelling: Het inzetten van flexwerkers is absoluut niet bevorderlijk voor het opbouwen van klantentrouw. Marketing Actueel, 7-?.
  • E. Waarts & N. Lamperjee (1997). Product and brands policy. In E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Eds.), The International Encyclopedia of Marketing (pp. 139-162). Oxford UK: Butterworth-Heinemann, Reed Educational
  • H.J. Riezebos, W. de Vries & E. Waarts (1996). Miles Mania: van gratis weggevertje tot elektronisch sparen (Marketing Dossiers). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • H.J. Riezebos, W. de Vries & E. Waarts (1996). De toekomst van Air Miles: kansen en bedreigingen. Tijdschrift voor Marketing, 30 (11), 31-34.
  • H.J. Riezebos, W. de Vries & E. Waarts (1996). Air Miles: successtory van een loyaliteitsprogramma. Tijdschrift voor Marketing, 30 (10), 49-51.
  • C.A. Adriaansen, J.C.A. Smal & E. Waarts (1996). Topcases NIMA-A. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts, N. Lamperjee & H.J. Riezebos (1995). Produkt- en merkenbeleid. In E. Waarts et al. (Ed.), NIMA Marketing Lexicon (pp. 185-214). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • N. Lamperjee, E. Peelen, E. Waarts & J.M.D. Koster (1995). NIMA marketing lexicon. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • H.J. Riezebos & E. Waarts (1994). Power Play: De slag om de wasmiddelenmarkt. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • H.J. Riezebos & E. Waarts (1994). Unilever moet nog wennen aan Amerikaanse marketingaanpak: wasmiddelenstrijd is botsing tussen bedrijfsculturen. Adformatie, 22 (25), 14-15.
  • H.J. Riezebos & E. Waarts (1994). Tumult rond OMO Power: het complete verhaal. Tijdschrift voor Marketing, 28 (12), 60-67.
  • H.J. Riezebos & E. Waarts (1994). Titanenstrijd tussen Unilever en Procter & Gamble: beide bedrijven mogen geen nederlaag lijden. Tijdschrift voor Marketing, 28 (11), 8-12.
  • J.M.D. Koster, N. Lamperjee, E. Peelen & E. Waarts (1993). Kernbegrippen. In E. Waarts et al. (Ed.), NIMA marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen (pp. 5-18). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Peelen, E. Waarts, T. van den Heuvel & M. Maresch (1993). Marketingplanning en -strategie. In E. Waarts et al. (Ed.), NIMA marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen (pp. 155-174). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts, C.J. Bijlsma & J.P. Winsemius (1993). Organisatorische aspecten. In E. Waarts et al. (Ed.), NIMA marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen (pp. 391-403). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • N. Lamperjee & E. Waarts (1993). Produkt. In E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Eds.), NIMA Marketing Lexicon (pp. 233-268). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts & N. Lamperjee (1993). Produktbeleid. In E. Waarts et al. (Ed.), NIMA marketing lexicon: begripen en omschrijvingen (pp. 177-200). Groningen: Wolters-Noordhoff
  • B. Wierenga & E. Waarts (1991). Empirical Validity Test of the Defender Model. (Intern rapport, Management Report Series, no 84). :

Scholarly Publications (40)

  • M.P.A. van Oosterhout, E. van Heck, E. Waarts & J. van Hillegersberg (2008). Business agility: Need, readiness and implications for Smart Business Networks. In P.H.M. Vervest, E. van Heck & K. Preiss (Eds.), Smart Business Networks 2006 Conference Proceedings (pp. 157-180). Smart Business Networks
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2006). Fashion retailers rolling out across multi-cultural Europe. International Journal of Retail and Distribution Management, 34 (8), 645-657. doi: http://dx.doi.org/10.1108/09590550610675958
  • W.T. Popma, E. Waarts & B. Wierenga (2006). New Product Announcements as Market Signals; a content analysis in the DRAM chip industry. Industrial Marketing Management, 35 (2), 225-235. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2005.01.007[go to publisher's site]
  • M.P.A. van Oosterhout, E. Waarts, E. van Heck & J. van Hillegersberg (2006). Business agility: need, readiness and alignment with IT-strategies. In Kevin.C. Desouza (Ed.), Agile Information Systems: Conceptualization, Construction and Management (pp. 52-69). Oxford: Butterworth-Heinemann
  • M.P.A. van Oosterhout, E. Waarts & J. van Hillegersberg (2006). Change factors requiring agility and implications for IT. European Journal of Information Systems, 15 (2), 132-145. doi: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000601[go to publisher's site]
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2005). The Influence of National Culture on the Adoption Status of Innovations. European Management Journal, 23 (6), 601-610. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2005.10.007
  • M.P.A. van Oosterhout, E. Waarts & J. van Hillegersberg (2005). Assessing business agility: A Multi-Industry Study in The Netherlands. In Baskerville, R & Mathiassen, L (Eds.), Business Agility and Information Technology Diffusion (pp. 275-294). Atlanta: Springer
  • E. Waarts (2005). Competition as an inspirational marketing tool. European Business Forum, 20, 38-41.
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2004). Entry Sequence patterns of fashion retailers expanding in multi-cultural Europe. In Proceedings of the 33rd EMAC Conference, Murcia, Spain
  • E. Waarts (2004). Competition: an inspirational marketing tool. (2004, augustus 26). Rotterdam: Erasmus Research Institute of Management
  • E. Waarts (2004). NIMA Marketing Lexicon 4e druk. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • M.A.A.M. Leenders & E. Waarts (2003). Competitiveness and Evolution of Family Businesses: - The Role of Family and Business Orientation. European Management Journal, 21 (6), 686-697. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2003.09.012
  • Y.M. van Everdingen & E. Waarts (2003). The effect of national culture on the adoption of innovations. Marketing Letters, 14 (3), 217-232. doi: http://dx.doi.org/10.1023/A:1027452919403
  • Y.M. van Everdingen & E. Waarts (2003). A multi-country study of the adoption of ERP systems: The effect of national culture. (Intern rapport, ERIM Report Series Research in Management, no 2003-019). :
  • Y.M. van Everdingen & E. Waarts (2003). Influence of culture on the adoption of innovations by European companies: an empirical investigation. In M. Sarren (Ed.), Proceedings of the 32nd EMAC Conference. Glasgow: EMAC
  • W.T. Popma, E. Waarts & B. Wierenga (2003). New Product Announcements as Market Signals: a Content Analysis of the DRAM Chip Industry. (Intern rapport, ERIM Report Series Research in Management, no 2003-025). :
  • E. Waarts, Y.M. van Everdingen & J. van Hillegersberg (2002). The dynamics of factors affecting the adoption of innovations. Journal of Product Innovation Management, 19 (6), 412-423. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(02)00175-3
  • E. Waarts, W.T. Popma & B. Wierenga (2001). Examining the relationship between competitor-orientation and firm performance. In Rethinking European Marketing, Proceedings 30th EMAC Conference, Bergen, Norway, May 8-11 2001, CD-Rom and abstract. Bergen, Norway: EMAC
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2000). Investigating changes in Adoption Stimulating Variables Along the Diffusion Curve. In - - (Ed.), Paper presented at the Marketing Science Conference (pp. ---). Los Angeles (USA): Marketing Science
  • Y.M. van Everdingen, J. van Hilligersberg & E. Waarts (2000). Entreprise resource planning: ERP adoption by European midsize companies. Communications of the ACM, 43 (4), 27-31. doi: http://dx.doi.org/10.1145/332051.332064
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2000). Examining shifts in adoption related variables over the diffusion curve. In B. Wierenga, A. Smidts & G Antonides (Eds.), Marketing in the New Millennium, Proceedings of the 29th EMAC Conference (pp. ---). Rotterdam: EMAC
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (2000). Adoption of ERP in the European Midsize Market. In - - (Ed.), Proceedings of the Marketing Science Conference (pp. ---). Los Angeles: Marketing Science
  • E. Waarts & B. Wierenga (2000). Explaining Competitiors' reactions to new product introductions: the role of event characteristics, managerial interpretation, and competitive context. Marketing Letters, 11 (1), 67-79.
  • Y.M. van Everdingen & E. Waarts (1999). Bookreview of "Product Management" [Bespreking van het boek Product Management]. .
  • E. Waarts (1999). Managing competitive response to new product introductions: making use of the effective market signals. Corporate Reputation Review, 2 (2), 137-151.
  • E. Waarts & Y.M. van Everdingen (1999). Factors Stimulating the Adoption of New Information Systems: Investigating the Shifts along the Adoption Life Cycle. (Intern rapport, Management Report Series, no 62-1999). :
  • E. Waarts & B. Wierenga (1998). Explaining competitors' reactions to competitive new products: the roles of observables and managerial interpretations. (Intern rapport, Management Report Series, no 31-1998). : ERIM
  • E. Waarts & B. Wierenga (1998). Analyzing competitive reactions to new product introductions: the role of perceived threat. In H. Gatignon & E. Anderson (Eds.), Marketing Science in a Global Economy (pp. 47-47). Paris: INFORMS
  • E. Waarts (1998). Reacties van concurrenten op de introductie van nieuwe producten. In A.E. Bronner et al (Ed.), Recente Ontwikkelingen in het Marktonderzoek 1998 : Jaarboek van de Nederlandse Vereniging voor Marktonderzoek en Informatiemanagement (pp. 195-209). Haarlem: Uitgeverij de Vrieseborch
  • E. Waarts (1998). Concurrentie-oriëntatie: tussen angst en inspiratie. In ? Tilborg, van & ? Duijck (Eds.), Management Jaarboek VMA (pp. 76-82). Zellik: Roularta Books
  • E. Waarts, J.M.D. Koster, N. Lamperjee, E. Peelen, M. Thomas & S. Palowoda (Ed.). (1997). The International Encyclopedia of Marketing (EMC, European Marketing Confederation). Oxford: Butterworth Heinemann
  • B. Wierenga, A.Th.H. Pruyn & E. Waarts (1996). The key to successful Euromarketing: Standardization or customization? Journal of International Consumer Marketing, 8 (3/4), 39-67.
  • A. Smidts & E. Waarts (1995). Requirements for Applying cooling Technologies for selling cut Flowers at the Retail Level. In R.W.A.W. et al Mulder (Ed.), Proceedings in the 19th International Congress of Refrigeration, the Hague, the Netherlands, August 20-25 1995: Volume II: Storage, Transport and Distribution (pp. 760-767). Paris: Institute of Refrigeration
  • E. Waarts (1995). Reactions to new product introductions: a decision making perspective. In M. Bergadáa (Ed.), Proceedings of the 24th Annual Conference of the EMAC (pp. 1291-1312). Cergy-Pontoise: ESSEC
  • B. Wierenga & E. Waarts (1993). Tachtig jaar marketing: 1913-1993. In H. van Driel (Ed.), Ontwikkeling van bedrijfskundig denken en doen: een Rotterdams perspectief (pp. 195-216). Delft: Eburon
  • E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Ed.). (1993). NIMA marketing lexicon: begrippen en omschrijvingen. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • E. Waarts (1993). Concurrentie-analyse als hulpmiddel bij concernpositionering. In C.B.M. van Riel & W.H. Nijhof (Eds.), Handboek Corporate Communication, afl. 9, hoofdstuk 2.7.3 (pp. 2.7.3-1-32). Houten: Bohn Staffleu van Loghum
  • E. Waarts (1991). Concurrentiestructuren ontrafeld: analysemethoden gebasseerd op geobserveerd gedrag. In A.E. et al. Bronner (Ed.), Recente ontwikkelingen in het marktonderzoek: jaarboek van de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers 1991-'92 (pp. 207-235). Haarlem: De Vrieseborch
  • E. Waarts, M.A. Carree & B. Wierenga (1991). Full-information maximum likelihood estimation of brand positioning maps using supermarket scanning data. Journal of Marketing Research, 28 (4), 483-490.
  • A.Th.H. Pruyn, A. Smidts & E. Waarts (1991). Spoort de OV-studentenkaart met de wensen in de markt? In A.E. et al. Bronner (Ed.), Recente ontwikkelingen in het marktonderzoek: jaarboek van de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers 1991-'92 (pp. 95-118). Haarlem: De Vrieseborch

Semi Scientific Publications

  • E. Waarts (2001). Concurrentieanalyse. In C.B.M. van Riel & W.H. Nijhof (Eds.), Handbook Corporate Communication (pp. 429-450). Deventer: Van Loghum Slaterus

Other (12)

  • Y.M. van Everdingen, J. van Hillegersberg & E. Waarts (2000). ERP Adoption by Eureopean mid-size companies. In M. Fahy (Ed.), Leveraging the Benefits (pp. ---). -: CIMA Publishing, Chartered Institute of Management Accountan
  • M.P.A. van Oosterhout, D. Schansman, E. Waarts & P.J. van Baalen (1999). Marktonderzoek Virtueel Kenniscentrum. Kennisbehoeften van het MKB in de regio Rotterdam. (Extern rapport, EBCS rapport). Rotterdam: Erasm Business Suport Centre bv
  • G.H. van Bruggen, M. Kacker, A. Smidts, E. Waarts & B. Wierenga (1999). The impact of internet on marketing distribution systems. In - - (Ed.), Paper presented at: 4th CEMS Academic Conference, Barcelona, Management in the Economic and Monetary Union (EMU) (pp. 84-93). Barcelona: ESADE - Escuela Superior de Administración de Empresas
  • E. Waarts (1998). Managing competitive response to new product introductions: making use of market signaling. In C. Fombrun & C.B.M. Riel (Eds.), Paper presented at the conference: Corporate Reputation, Identity and Competitiveness (pp. 28-28). Amsterdam: -
  • E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Ed.). (1998). Internationales Marketing-Lexicon. Köln: Bohmann Buchverlag Fortis FH
  • G.H. van Bruggen, M. Kacker, A. Smidts, E. Waarts & B. Wierenga (1998). The impact of electronic commerce on marketing channels. In J.C. Hoekstra, K.R.E. Eelko & al et (Eds.), Proceeding of: Exploring the Interfaces of Marketing Management - Consumer Behavior, Management Sciences, and Information Technology (pp. 112-131). Groningen: Universiteit van Groningen
  • H.J. Riezebos & E. Waarts (1998). Omo Power 1994. In E.J. Hultink (Ed.), Marketingwijzer: productintroducties (pp. 120-125). Deventer: Kluwer Bedrijfsinformatie
  • E. Waarts (1998). Reacties van concurrenten op de introductie van nieuwe producten. In E.J. Hultink (Ed.), Marketingwijzer: productintroducties (pp. 94-97). Deventer: Kluwer Bedrijfsinformatie
  • E. Waarts, N. Lamperjee, E. Peelen & J.M.D. Koster (Ed.). (1998). Enciclopedia International de Marketing. Porto: Porto Edotora Lda
  • H.J. Riezebos, W. de Vries & E. Waarts (1997). Air Miles: successtory van een loyaliteitsprogramma. In F.M. Go (Ed.), Ondernemen in Toerisme - Markten van Morgen (pp. 84-93). Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam
  • E. Waarts (1997). Hoe doen we een concurrentie-analyse in de B-to-B omgeving? In J.J.W. ten Bosch, R.J. de Groot, C.A.H.H. de Ridder & K. Voogd (Eds.), Handboek B-to-B Marketing in de Praktijk (pp. 1-30). Utrecht: F&G Publishing, ism. Industriële marketing Groep NIMA
  • G.H. van Bruggen & E. Waarts (1996, augustus 19). CD-branche moet Internet gebruiken. NRC-Handelsblad, pp. 1-1.

Doctoral Thesis