New business: innovatie en ondernemerschap

In het vak New Business richten we ons op het realiseren van nieuwe bedrijvigheid in de breedste zin van het woord. Dit kan in de vorm van nieuwe bedrijven die de gevestigde orde omver proberen te werpen. Een voorbeeld is Ayden, die in 2006 een betaaldienst voor bedrijven opzette en het daarmee opnam tegen de grote banken. Het bedrijf, gevestigd naast het Centraal Station in Amsterdam, wordt nu gewaardeerd op meer dan 2 miljard euro! New business kan echter ook heel goed in bestaande organisaties, bijvoorbeeld DSM, de voormalige Nederlandse Staatsmijnen (‘Dutch State Mines’) in Limburg, en schoolvoorbeeld van een bedrijf dat zichzelf heeft te weten te innoveren. Na sluiting van de mijnen in Limburg werd zwaar ingezet op bulkchemie. Deze activiteiten zijn inmiddels al weer grotendeels afgestoten; vandaag is DSM actief als high-tech concern in de pharma, voedingssupplementen en polymeren.

Belangrijke thema’s die behandeld zullen worden zijn:

  • Het zien van kansen: bronnen van kansen, creativiteit, disruptive innovatie, business model innovatie.
  • Het beoordelen van kansen: beoordelingscriteria, monitorsystemen, evaluatiemethodieken
  • Het realiseren van kansen: ontwikkeling van nieuwe business modellen, valkuilen
  • Intern ondernemerschap van medewerkers: hoe ontstaat dat, persoons- en gedragskenmerken, beïnvloedbaarheid, wat levert het op, wie worden intrapreneurs; ideemanagement, crowdsourcing