prof.dr. S.P. (Muel) Kaptein

Prof. Muel Kaptein

Muel Kaptein

Professor of Business Ethics and Integrity Management
Rotterdam School of Management (RSM)
Erasmus University Rotterdam

Profile

Muel Kaptein is a professor of business ethics and integrity management at the Department of Business-Society Management, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).



His research interests lie in the area of ethics management, compliance programs and soft-controls.



He wrote six books and has published 50 peer-reviewed articles in journals like Journal of Management Studies, Journal of Organizational Behavior, Organization Studies, Journal of Management, and Academy of Management Review.



Muel is section-editor of the Journal of Business Ethics. He teaches courses in CSR, leadership, and business ethics.



Muel is also partner at KPMG where he helps organizations in developing and auditing their integrity.

Professional experience

Full Professor

Erasmus University Rotterdam
RSM - Rotterdam School of Management
Department of Business-Society Management

Publications

Professional Publications (69)

  • M. Constantinescu & S.P. Kaptein (2015). CSR standards and corporate ethical virtues: A normative inquiry into the way corporations integrate stakeholder expectations. In Corporate social responsibility and governance (pp. 159-180). Springer International Publishing
  • S.P. Kaptein (2013). Business Codes of Multinational Firms: What Do They Say? In Citation Classics from the Journal of Business Ethics (pp. 525-547). Springer Netherlands
  • S.P. Kaptein (2013). Soft-controls in de MKB-praktijk: Een handreiking. In Leidraad voor de Accountant (pp. 80, A.2.7-01-22)
  • S.P. Kaptein & G.S. Yip (2012). The future of business school research. In M. Morsing and A. Sauquet Roviar. Business Schools and Their Contribution to Society (pp. 114-124). London: Sage
  • A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2011). Twee decennia integriteitsbeleid binnen de overheid: een analyse van graduele en grillige veranderingen. Bestuurswetenschappen, 4, 32-51.
  • S.P. Kaptein (2010). Effective Business Codes: Inhalt und Bedingungen. Wieland, R., Steinmeyer, S., Grüninger (Eds). In Handbuch Compliance-Management: Konzeptionelle Grundlagen praktische Erfolgsfaktoren, globale Herausforderungen (pp. 291-314). Berlin: Erich Schmidt Verlag
  • S.P. Kaptein (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption from the inside. In Global Curruption Report 2009: Corruption and the private sector (pp. 83-88). New York: Cambridge University Press
  • S.P. Kaptein (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption form the inside. In Global Corruption Report 2009: Corruption and the private sector (pp. 83-88). Cambridge: Cambridge University Press
  • P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein & N.A. den Nieuwenboer (2007, december 20). Liever high-trust toezicht. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). De implementatie van bedrijfscodes in nederland. Finance en Control, 2004 (Augustus), 41-49.
  • S.P. Kaptein (2003). Security Jaarboek 2004. Deventer: Kluwer
  • S.P. Kaptein (2003). De bedrijfscodes van multinationals onder de loep. Bedrijfskunde, 75 (2), 22-31.
  • S.P. Kaptein & V. Kerklaan (2003). Controlling the soft controls. Tijdschrift voor Organisatie en Control, 7 (6), 8-13.
  • S.P. Kaptein & E. Kolthof (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26 (4), 8-9.
  • S.P. Kaptein, H.K. Klamer & A. Wierenga (2003). De bedrijfscode. Den Haag: VNO-NCW
  • S.P. Kaptein, H. Menkhorst & J. Haak (2003). Jaarboek Fraudebestrijding. Alphen a.d. Rijn: Kluwer
  • S.P. Kaptein (2002). Richtlijnen kunnen de maatschappelijke verslaglegging verbeteren. Samen, september, 15-15.
  • S.P. Kaptein (2002). Zes eigenschappen van een eerlijke manager. Management Rendement, november, 16-17.
  • M. Buijs & S.P. Kaptein (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Facility Management, herfst, 22-25.
  • S.P. Kaptein (2002). De integere manager. Contact, winter, 14-17.
  • S.P. Kaptein & J. IJzeren (2002). Vertrouwenswerk werkt onvoldoende. Transparant, 8, 6-7.
  • S.P. Kaptein, H. Menkhorst & J. Haak (2002). Jaarboek Fraudebestrijding. Alpen a.d. Rhijn: Kluwer
  • W. Bartels & S.P. Kaptein (2002). Een geintegreerde benadering voor compliance. In Jaarboek Fraudebestrijding (pp. 69-75). Alphen a.d. Rhijn: Kluwer
  • S.P. Kaptein & J. Casteren (2002). Een vangnet voor onregelmatigheden. In S.P. Kaptein (e.a). (Ed.), Jaarboek Fraudebestrijding. Alphen a.d. Rhijn: Kluwer
  • M. Buys & S.P. Kaptein (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek, 18 (10), 36-38.
  • M. Buys & S.P. Kaptein (2002). Scheve schaats bij geschenken. Facto Magazine, 8 (6), 22-25.
  • K. Lasthuizen, T. Lamboo, L. Huberts & S.P. Kaptein (2002). Integriteit in de veiligheidszorg: opvattingen, onderzoeken en beleid bij de politie. Tijdschrift voor Veiligheid en Veiligheidszorg, 1 (2), 25-37.
  • N. Nieuwenboer, S.P. Kaptein & E. Lammers (2002). Codes d' entreprise, Panorama et Guide. (Extern rapport). Antwerpen: KPMG
  • N. Nieuwenboer, S.P. Kaptein & E. Lammers (2002). Bedrijfscodes in Belgie. (Extern rapport). Antwerpen: KPMG
  • H. Klamer & S.P. Kaptein (2001). De integere manager: discussienota. Den Haag: NCW
  • S.P. Kaptein (2001). De maatschappelijk verantwoorde werkgever is aantrekkelijk. Gids voor Personeelsmanagement, 80 (9).
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (2001). Bedrijfsethiek en corporate communication. In C.B.M. van Riel (Ed.), Corporate Communication: het managen van reputatie. Alphen aan den Rijn: Adfo
  • S.P. Kaptein & J. van Gasteren (2001). De KPN helpdesk security & integriteit. Bedrijfskunde, 73 (3), 42-47.
  • S.P. Kaptein (2001). Heten meten en managen van integriteit. Sigma, 47 (6), 10-14.
  • S.P. Kaptein (2001). De Integriteitbarometer voor organisaties. Bedrijfskunde, 73 (3), 12-18.
  • S.P. Kaptein (2000). Ethiekmanagement: de case Schiphol. In J. de Leeuw & J. Kannekens (Eds.), Bedrijfsethiek voor HBO (pp. 121-127). Best: Damon
  • J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (Ed.). (2000). Ondernemen met het Oog op de Toekomst: Integratie van economische, sociale en ecologische verantwoordelijkheden. Den Haag: Stichting Maatschappij en Onderneming
  • J.J. Graafland, S.P. Kaptein, H. Klamer & A. Oorschot (Ed.). (2000). Binnenkamers: Ondernemers over hun ethische dilemma's en geloof. Zoetermeer [etc]: Meinema [etc]
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (2000). Sustainability Management: een nieuw tijdperk. In - - (Ed.), Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. D1020-1-D1020-33). Alphen a/d Rijn: Samson
  • S.P. Kaptein (2000). Inkoop & Integriteit: de beroepscode van de Nevi. In - - (Ed.), Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. E2010-26-E2010-26). Alphen a/d Rijn: Samson
  • S.P. Kaptein & H. Klamer (2000). De bedrijfscode als effectief managementinstrument. Harvard Holland Review, 17 (72), 22-27.
  • S.P. Kaptein, H. Klamer & J.C.J. ter Linden (Ed.). (1999). De integere Organisatie: Het nut van een bedrijfscode. Den Haag [etc]: Vereniging NCW [etc.]
  • S.P. Kaptein, H. Klamer & J. Terlinde (1999). De integere organisatie : Het nut van een bedrijfscode. Den Haag: NCW
  • S.P. Kaptein (1998). "Kwaliteiten management: het waarborgen van morele deugden in het kader van kwaliteitsmanagement". In - - (Ed.), Praktijkgids voor Kwaliteitsmanagement (pp. 1-26). Belgie: Kluwer
  • S.P. Kaptein (1998). "Integriteitsmanagement binnen de organisaties: het inbedden van een sluitend geheel van regels en prodedures?". In B. Hessel & P. de Graaf (Eds.), Recht en Bedrijfsethiek (pp. 227-246). Nijmegen: Ars Aequi Libri
  • S.P. Kaptein (1998). "Integriteitsthermometer brengt culturele inbedding van AO/IC in kaart". De Accountant, 2, 97-97.
  • S.P. Kaptein (1998). Ontwikkelingen in Organisatie-ethiek. PEM, 14 (4), 42-42.
  • P. van Reenen & S.P. Kaptein (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk: wat weten we ervan? In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (Politiestudies 0925-0069, 23) (pp. 39-63). Deventer: Gouda Quint
  • S.P. Kaptein (1998). Ethiek Management. Dilemma, 8 (3), 6-8.
  • S.P. Kaptein & P. van Reenen (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk. In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (Politie Studies, 23) (pp. 39-63). Gouda: Gouda Quint
  • S.P. Kaptein, R.R. Nijman & J.F. Verdonk (1997). Deel IV Maatschappelijke risico's en natuurrisico's. In J.R.R. Emmerich & M.J.J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-43). Rotterdam: Euroforum Uitgeverij BV
  • S.P. Kaptein (1997). Integriteitszorg voorkomt fraude. In - - (Ed.), Handboek Fraudeprefentie (pp. 1-26). -: Wolters Kluwer
  • S.P. Kaptein (1997). Criminaliteitsbewustzijn en -preventie (rapportage). (Extern rapport, Publikatie, no 15). 's-Gravenhage: Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf
  • S.P. Kaptein, B.Y. Oen & J.F.D.B. Wempe (1996). Criminaliteitsbewustzijn en -preventie. (Extern rapport). -: -
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1996). Overheid & ethiek: integriteitsbeleid bij het Rijk. Dilemma, 6 (juli), 4-6.
  • S.P. Kaptein (1996). Een morele thermometer als instrument om het morele gehalte van een organisatie te meten. In J. de Leeuw, H. Rijksen & H. Bennink (Eds.), Onderwijs in Bedrijfsethiek (pp. 48-68). Best: Damon
  • S.P. Kaptein & R.R. Nijman (1996). III Maatschappelijke Risico's en Natuurrisico's. In J.R.R. Emmerich & M.J.J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-45). Rotterdam: Euroforum Uitgeverij BV
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). De bespreekbox: een effectief hulpmiddel voor een beleid gericht op het voorkomen van criminaliteit. (Intern rapport). :
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Criminaliteitsbestrijding en moreel besef in het midden- en kleinbedrijf. (Intern rapport). :
  • S.P. Kaptein (1995). Dubbele onmogelijkheid. Ophef, 4-7.
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Een korpscode als wapen voor het versterken van de weerbaarheid. Interface, 14-23.
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Twaalf gordiaanse knopen bij het ontwikkelen van een organisatiecode. Justitiele Verkenningen, 21 (4), 34-60.
  • J.F.D.B. Wempe, S.P. Kaptein & I. Spierenburg (1995). Rapportage Integriteitsproject 'Met open Vizier'. (Extern rapport). s.l.: s.n.
  • J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsveiliging. Security Management, 39-11.
  • S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsbeveiliging. Beveiliging, 7 (4), 9-11.
  • S.P. Kaptein (1993). De bedrijfscontext doorgelicht: een analyse van factoren die aanzetten tot onethisch gedrag. In T. Geurts & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 72-93). Tilburg: Damon
  • S.P. Kaptein (1993). Ethische bedrijfscodes: een effectief instrument voor het management van ethiek in de onderneming. Doelmatige Bedrijfsvoering, 5 (1/2).
  • S.P. Kaptein (1993). Ethische bedrijfscodes. In T. Geurts & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 56-71). Tilburg: Damon
  • S.P. Kaptein (1993). De effectiviteit van ethische bedrijfscodes. Bedrijfskunde, 65 (2), 186-195.

Scholarly Publications (93)

Semi Scientific Publications (21)

  • S.P. Kaptein & A. Bosma (2016). Leiderschap in ethiek. (Extern rapport). Den Haag: VNO-NCW en MKB Nederland
  • S.P. Kaptein (2015, april 25). Versterken van integriteit vereist permanente strijd van bedrijven. Financieele Dagblad
  • S.P. Kaptein & F. Bons (2014). The business codes of the global fortune 200. (Extern rapport). Amsterdam: KPMG
  • S.P. Kaptein (2014, januari 11). Roep om bedrijfsethiek leidt tot instrumenteel en calculerend gedrag van ondernemingen. Financieele Dagblad
  • S.P. Kaptein (2014, mei 28). Waarde van eed in financiële sector blijft onderschat. Financieele Dagblad
  • S.P. Kaptein (2013, december 31). Komende gemeenteraadsverkiezingen draaien om integriteit. Trouw de Verdieping
  • P.J. Dijkman, G. de Jong & S.P. Kaptein (2013). Tot een voorbeeld zult gij blijven. Christen Democratische Verkenningen, Herfst, 18-27.
  • S.P. Kaptein (2013, mei 6). Het gaat best goed met integriteit bestuurders. Trouw de Verdieping
  • S.P. Kaptein (2013, oktober 3). Ritselen is uit den boze. NRC
  • S.P. Kaptein (2013, november 7). Accountants zetten goede stappen om de toon aan de top van bedrijven bespreekbaar te maken. Financieele Dagblad
  • J.G. Bakker, W. Bartels & S.P. Kaptein (2012). New Metrics: nieuw model voor sturing en verantwoording. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
  • Ph. Wallage, S.P. Kaptein & E. Roos (2011). Sturen met gevoel: Een pleidooi voor meer intuïtie in de bestuurskamer. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
  • Ph. Wallage, S.P. Kaptein & E. Roos (2009). Trust Rules: Negen handvatten voor een betere balans tussen regels en vertrouwen.
  • S.P. Kaptein, P. Wallage & E. Roos (2008). Hypegiaphobia: Balancing between trust and rules. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
  • S.P. Kaptein & H.J. Vink (2008). Soft-controls bij de rijksoverheid: Een onderzoek naar de oorzaak van rechtmatigheidsfouten. MAB, 82 (6), 256-264.
  • S.P. Kaptein & M. Kiewit (2008). Business code of the Global 200: Their prevalence, content and embedding. (Extern rapport). Amsterdam: KPMG
  • S.P. Kaptein (2008). The Living Code: Embedding ethics into the corporate DNA. Sheffield: Greenleaf
  • S.P. Kaptein (2005). Vuistregels voor het omgaan met morele dilemma's. In Handboek voor Interne en Civiele Diensten (Aanvulling 53) (pp. 1-21). Alphen aan de Rijn: Kluwer
  • S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). Een bedrijfscode als HRM-instrument. In Methoden, Technieken en Analyses voor Personeelsmanagement (pp. 201-217)
  • S.P. Kaptein (2004). Zes principes voor de integere manager. In D.J. Stolk & H Starren (Eds.), Lijden, leren en leiden: gedachten over het ontwikkelen van leiders en managers (pp. 123-135). Noordwijk: De Baak, Managementcentrum VNO-NCW.
  • S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). De implementatie van bedrijfscodes in Nederland. Management Executive, maart, 51-55.

Other (14)

  • S.P. Kaptein & N.A. den Nieuwenboer (2008, februari 2). Er is meer dan hebzucht. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein (2008, februari 8). Er komt zeker nog eens een zaak Kerviel. Rotterdams Dagblad
  • S.P. Kaptein (2006, december 28). An Integrity Injection for Business. BusinessWeek
  • S.P. Kaptein & P. van der Zwet (2006, maart 10). Vitamine I voor Deugdelijk Ondernemingsbestuur. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein (2006, april 24). Effect Gedragscode. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein (2006, oktober 5). Klokkenluidersregelingen naar een hoger plan tillen. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein & P. Wallage (2005, december 23). Integriteit van mensen en organisatie valt wel te meten. Het Financiële Dagblad
  • S.P. Kaptein & E. Kolthof (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26 (4).
  • S.P. Kaptein & F.I. Buiter (2001). De Integere Organisatie 2: Handreiking voor een sluitend vangnet van ongewenst gedrag (Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing). Rijswijk: Den Haag Media Groep
  • S.P. Kaptein & W. Bartels (2001). De interne compliance-functie: een bundeling van krachten. Tijdschrift voor Compliance, 5, 94-97.
  • S.P. Kaptein (2001). Gedragen gedragscode voor e-mail en internet op de werkplek. Beveiliging, september, 68-71.
  • S.P. Kaptein (Ed.). (1996). Maatschappelijke risico's. Risicomanagement Part III. Eindhoven: Euroform
  • J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). Ondernemingscode NV Luchthaven Schiphol. Onderdeel van ethiekprogramma t.b.v. werkoverleg binnen de Luchthaven Schiphol (NVLS), juni 1993 tot februari 1994: Amsterdam.
  • J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). 5 video's t.b.v. het werkoverleg binnen de Luchthaven Schiphol. Begeleiden van de NVLS bij opzetten van ethiekprogramma, juni 1993-februari 1994: Amsterdam.

Doctoral Thesis

  • S.P. Kaptein (1998, juni 4). Ethics Management : Auditing and Developing the Ethical Content of Organizations. Erasmus Universiteit Rotterdam (232 pag.) (Dordrecht [etc.]: Kluwer Academic Publishers (handelseditie)) Prom./coprom.: E.J.J.M. Kimman & C.P. Veerman.

Courses

Leadership, Sustainability & Governance

  • Study year: 2017/2018, 2016/2017, 2015/2016, 2014/2015, 2013/2014
  • Code: BAB27
  • ECTS: 5 Level: Bachelor 2, Bachelor 2, Pre-master

Leadership, sustainability & governance

  • Study year: 2017/2018, 2016/2017, 2015/2016, 2014/2015, 2013/2014
  • Code: BKB2029
  • ECTS: 5 Level: Bachelor 2, Pre-master

Leiderschap, Management en Bestuur

  • Study year: 2017/2018
  • Code: BMA2109
  • ECTS: 5

Award