Prof. Muel Kaptein

Profile
Muel Kaptein is a professor of business ethics and integrity management at the Department of Business-Society Management, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
His research interests lie in the area of ethics management, compliance programs and soft-controls.
He wrote six books and has published 50 peer-reviewed articles in journals like Journal of Management Studies, Journal of Organizational Behavior, Organization Studies, Journal of Management, and Academy of Management Review.
Muel is section-editor of the Journal of Business Ethics. He teaches courses in CSR, leadership, and business ethics.
Muel is also partner at KPMG where he helps organizations in developing and auditing their integrity.
Professional experience
Full Professor
Erasmus University Rotterdam
RSM - Rotterdam School of Management
Department of Business-Society Management
Publications
Professional Publications (108)
- S.P. Kaptein & M. van Kooten 2020. Dilemma Game App. (Version 1) Rotterdam: Erasmus University Rotterdam.
- S.P. Kaptein (2020). Bedrijven moeten nu doorpakken met hun ethiek. (blog). MeJudice. (available: 6 May 2020).
- S.P. Kaptein (2020). In crisistijd leren we de ware aard kennen. Tijdschrift voor Toezicht, 117. doi: 10.5553/TvT/187987052020011002007
- S.P. Kaptein (2020). Moral Entrepreneurship. In D..C. Poff & A..C. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. Dordrecht: Springer doi: 10.1007/978-3-319-23514-1_1224-1
- M. Luckerath, H. van Ees, S.P. Kaptein & I. Wuisman (Ed.). (2020). Jaarboek Corporate Governance 2020-2021. Dordrecht: Wolters Kluwer
- S.P. Kaptein (2019). Business Code of Ethics. In D. Poff & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. Cham: Springer [go to publisher's site] doi: 10.1007/978-3-319-23514-1_64-1
- A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2019). Het management van ethiek & compliance: Een meervoudig en dynamisch perspectief. Tijdschrift voor Compliance, 3, 157-163. [go to publisher's site]
- M. Luckerath, H. van Ees, S.P. Kaptein & B. Bier (Ed.). (2019). Jaarboek Corporate Governance 2019-2020. Deventer: Kluiwer
- S.P. Kaptein (2019). Maxims: A collection for work. USA: Amazon [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2019). Maximes: Een collectie voor het werk. VS: Amazon [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2019). Dutch National Compliance Award 2019. Vakpublicatie.
- L. Huberts, S.P. Kaptein & B. Koning, de (2018). De VVD en integriteit: Over woorden en daden. Liberale Reflecties, 59 (3), 66-79. [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2018). Ethicismen en hun risico’s: 150 nieuwe cartoons voor het werk. VS: Amazon [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2018). Ethicisms and their Risks: 150 new cartoons about ethics at work. USA: Amazon [go to publisher's site]
- T. Arik, S.P. Kaptein & E. Karsing (2018). Ethics Committees. In D. Poff & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. London: Springer [go to publisher's site] doi: 10.1007/978-3-319-23514-1_65-1
- S.P. Kaptein & M. Helvoort (2018). De neutralisatiewekker. Tijdschrift voor Compliance, 1, 18-25. [go to publisher's site]
- M. Luckerath, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (Ed.). (2018). Jaarboek Corporate Governance 2018-2019. Deventer: Kluiwer
- M. Luckerath, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (Ed.). (2017). Jaarboek Corporate Governance 2017-2018. Deventer: Kluiwer
- M. Luckerath, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (Ed.). (2016). Jaarboek Corporate Governance 2016-2017. De: Kluiwer
- S.P. Kaptein (2016). Waarom en wanneer alleen al de schijn van niet-integer gedrag niet integer is. Tijdschrift voor Compliance, 239-246. [go to publisher's site]
- M. Lückerath-Rovers, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (Ed.). (2015). Jaarboek Corporate Governance 2015-2016. Deventer: Kluwer
- S.P. Kaptein (2014). CEOs vinden dat hun commissarissen te veel tijd besteden aan toezicht. (nieuwsbrief). (available: 8 Mar 2014).
- M. Lückerath-Rovers, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (2014). Jaarboek Corporate Governance 2014-2015. Deventer: Kluwer
- S.P. Kaptein (2014). Appèl tegen corruptie is geen bedrijfseconomisch sommetje. (nieuwsbrief). (available: 13 Mar 2014).
- S.P. Kaptein (2013). Soft-controls in de MKB-praktijk: Een handreiking. In Leidraad voor de Accountant (pp. 80, A.2.7-01-22)
- S.P. Kaptein (2013). Roep om bedrijfsethiek heeft geleid tot minder bedrijfsethiek. (nieuwsbrief). MeJudice. (available: 13 Nov 2013).
- P.J. Dijkman, G. de Jong & S.P. Kaptein (2013). De Macht van de Moraal. Christen Democratische Verkenningen: herfst
- S.P. Kaptein (2013). Samenvatting Boek "Dienaren van het Volk: Over de macht van integriteit". (Extern rapport). : Muel Kaptein
- M.J. van Woerden, M. Jurgens, S.P. Kaptein & J.T.C. Leliveld (2013). Ondernemen zonder Corruptie: Normenkader, management en praktijkervaringen. Deventer: Kluwer
- L. Cleef, S.P. Kaptein, A. Koenders, S. van der Minne, L. Porrio & C. Zwam (2012). Beveiliging Totaal 2014. Alphen a/d Rijn: Vakmedianet
- A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2011). Twee decennia integriteitsbeleid binnen de overheid: een analyse van graduele en grillige veranderingen. Bestuurswetenschappen, 4, 32-51.
- S.P. Kaptein (2010). Effective Business Codes: Inhalt und Bedingungen. Wieland, R., Steinmeyer, S., Grüninger (Eds). In J. Wieland, R. Steinmeyer & S. Grüninger (Eds.), Handbuch Compliance-Management: Konzeptionelle Grundlagen praktische Erfolgsfaktoren, globale Herausforderungen (pp. 291-314). Berlin: Erich Schmidt Verlag
- J. Graafland, R. Jeurissen & S.P. Kaptein (2010). De toekomst van bedrijfsethiek. Tijdschrift voor Compliance.
- M. Kiewit & S.P. Kaptein (2010). De toekomst van compliance: maak contact persoonlijk en plak post-its. Tijdschrift voor Compliance.
- S.P. Kaptein (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption form the inside. In Global Corruption Report 2009: Corruption and the private sector (pp. 83-88). Cambridge: Cambridge University Press
- S.P. Kaptein (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption from the inside. In Global Corruption Report 2009: Corruption and the private sector (pp. 83-88). New York: Cambridge University Press
- P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein & N.A. den Nieuwenboer (2007, december 20). Liever high-trust toezicht. Het Financiële Dagblad
- L. Cleef, E. Janse, S.P. Kaptein, A. Koenders, L. Porrio & C. Zwam (Ed.). (2007). Beveiliging totaal 2008. Alphen aan den Rijn: Kluwer
- S.P. Kaptein (2005). Een deugdenleer voor de controleur. MAB, 79 (2), 41-49. doi: 10.5117/mab.79.10829
- S.P. Kaptein, R. Rozekrans & R.E. de Groot (2005). Integriteit als auditobject. MAB, 79 (10), 466-474. doi: 10.5117/mab.79.11800
- S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). De implementatie van bedrijfscodes in nederland. Finance en Control, 2004 (Augustus), 41-49.
- S.P. Kaptein & P. Willems (2004). Jaarboek Fraudebestrijding 2004. Alphen a/d Rijn: Kluwer
- S.P. Kaptein & E. Kolthof (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26 (4), 8-9.
- S.P. Kaptein, H.K. Klamer & A. Wierenga (2003). De bedrijfscode. Den Haag: VNO-NCW
- S.P. Kaptein, H. Menkhorst & J. Haak (2003). Jaarboek Fraudebestrijding. Alphen a.d. Rijn: Kluwer
- S.P. Kaptein (2003). Het maatschappelijk verslag. MAB, 77 (7/8), 325-331. doi: 10.5117/mab.77.20781
- S.P. Kaptein (2003). De bedrijfscodes van multinationals onder de loep. Bedrijfskunde, 75 (2), 22-31.
- S.P. Kaptein (2003). Security Jaarboek 2004. Deventer: Kluwer
- J.P. Balkenende, S.P. Kaptein, E.J.J.M. Kimman & J.P. Toren (2003). Onderneming & Maatschappij: Op Zoek Naar Vertrouwen. Assen: Van Gorcum
- S.P. Kaptein & V. Kerklaan (2003). Controlling the soft controls. Tijdschrift voor Organisatie en Control, 7 (6), 8-13.
- N. Nieuwenboer, S.P. Kaptein & E. Lammers (2002). Bedrijfscodes in Belgie. (Extern rapport). Antwerpen: KPMG
- K. Lasthuizen, T. Lamboo, L. Huberts & S.P. Kaptein (2002). Integriteit in de veiligheidszorg: opvattingen, onderzoeken en beleid bij de politie. Tijdschrift voor Veiligheid en Veiligheidszorg, 1 (2), 25-37.
- M. Buys & S.P. Kaptein (2002). Scheve schaats bij geschenken. Facto Magazine, 8 (6), 22-25.
- M. Buys & S.P. Kaptein (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek, 18 (10), 36-38.
- S.P. Kaptein & J. Casteren (2002). Een vangnet voor onregelmatigheden. In S.P. Kaptein (e.a). (Ed.), Jaarboek Fraudebestrijding. Alphen a.d. Rhijn: Kluwer
- W. Bartels & S.P. Kaptein (2002). Een geintegreerde benadering voor compliance. In Jaarboek Fraudebestrijding (pp. 69-75). Alphen a.d. Rhijn: Kluwer
- S.P. Kaptein, H. Menkhorst & J. Haak (2002). Jaarboek Fraudebestrijding. Alpen a.d. Rhijn: Kluwer
- N. Nieuwenboer, S.P. Kaptein & E. Lammers (2002). Codes d' entreprise, Panorama et Guide. (Extern rapport). Antwerpen: KPMG
- S.P. Kaptein & J. IJzeren (2002). Vertrouwenswerk werkt onvoldoende. Transparant, 8, 6-7.
- M. Buijs & S.P. Kaptein (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Facility Management, herfst, 22-25.
- S.P. Kaptein (2002). Zes eigenschappen van een eerlijke manager. Management Rendement, november, 16-17.
- S.P. Kaptein (2002). Richtlijnen kunnen de maatschappelijke verslaglegging verbeteren. Samen, september, 15-15.
- S.P. Kaptein Pas op met gul gebaar van Firma Schenk. Reformatorisch Dagblad, pp. 11.
- H. Klamer & S.P. Kaptein (2001). De integere manager: discussienota. Den Haag: NCW
- S.P. Kaptein (2001). De maatschappelijk verantwoorde werkgever is aantrekkelijk. Gids voor Personeelsmanagement, 80 (9).
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (2001). Bedrijfsethiek en corporate communication. In C.B.M. van Riel (Ed.), Corporate Communication: het managen van reputatie. Alphen aan den Rijn: Adfo
- S.P. Kaptein & J. van Gasteren (2001). De KPN helpdesk security & integriteit. Bedrijfskunde, 73 (3), 42-47.
- S.P. Kaptein (2001). Het meten en managen van integriteit. Sigma, 47 (6), 10-14.
- S.P. Kaptein (2001). De Integriteitbarometer voor organisaties. Bedrijfskunde, 73 (3), 12-18.
- S.P. Kaptein (2000). Inkoop & Integriteit: de beroepscode van de Nevi. In - - (Ed.), Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. E2010-26-E2010-26). Alphen a/d Rijn: Samson
- S.P. Kaptein & H. Klamer (2000). De bedrijfscode als effectief managementinstrument. Harvard Holland Review, 17 (72), 22-27.
- S.P. Kaptein (2000). Ethiekmanagement: de case Schiphol. In J. de Leeuw & J. Kannekens (Eds.), Bedrijfsethiek voor HBO (pp. 121-127). Best: Damon
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (2000). Sustainability Management: Een nieuw tijdperk. In Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. D1020-1-D1020-33). Alphen a/d Rijn: Samson
- J.J. Graafland, S.P. Kaptein, H. Klamer & A. Oorschot (Ed.). (2000). Binnenkamers: Ondernemers over hun ethische dilemma's en geloof. Zoetermeer [etc]: Meinema [etc]
- J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (2000). Ondernemen met het Oog op de Toekomst: Integratie van economische, sociale en ecologische verantwoordelijkheden. Den Haag: Stichting Maatschappij en Onderneming
- J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1999). Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ethiek en Wetenschap, 9 (1), 4-7.
- S.P. Kaptein (1999). Integriteitsmanagement - Het organiseren van een balans tussen conflicterende belangen. M en O, 53 (2), 21-35.
- S.P. Kaptein, H. Klamer & J.C.J. ter Linden (Ed.). (1999). De integere Organisatie: Het nut van een bedrijfscode. Den Haag [etc]: Vereniging NCW [etc.]
- S.P. Kaptein, H. Klamer & J. Terlinde (1999). De integere organisatie : Het nut van een bedrijfscode. Den Haag: NCW
- S.P. Kaptein & P. van Reenen (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk. In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (Politie Studies, 23) (pp. 39-63). Gouda: Gouda Quint
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1998). Het ethisch jaarverslag als instrument om verantwoordelijkheid te delen. Holland Management Review, 59, 62-69.
- S.P. Kaptein (1998). Ethiek Management. Dilemma, 8 (3), 6-8.
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1998). Het ethisch aarverslag als instrument om verantwoordelijkheid te delen. Holland Management Review, 1998 (59), 62-69.
- P. van Reenen & S.P. Kaptein (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk: wat weten we ervan? In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (Politiestudies 0925-0069, 23) (pp. 39-63). Deventer: Gouda Quint
- S.P. Kaptein (1998). Ontwikkelingen in Organisatie-ethiek. PEM, 14 (4), 42-42.
- S.P. Kaptein (1998). Integriteitsthermometer brengt culturele inbedding van AO/IC in kaart. De Accountant, 2, 97-97.
- S.P. Kaptein (1998). "Kwaliteiten management: het waarborgen van morele deugden in het kader van kwaliteitsmanagement". In - - (Ed.), Praktijkgids voor Kwaliteitsmanagement (pp. 1-26). Belgie: Kluwer
- S.P. Kaptein (1998). "Integriteitsmanagement binnen de organisaties: het inbedden van een sluitend geheel van regels en prodedures?". In B. Hessel & P. de Graaf (Eds.), Recht en Bedrijfsethiek (pp. 227-246). Nijmegen: Ars Aequi Libri
- S.P. Kaptein, R.R. Nijman & J.F. Verdonk (1997). Deel IV Maatschappelijke risico's en natuurrisico's. In J.R.R. Emmerich & M.J.J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-43). Rotterdam: Euroforum Uitgeverij BV
- S.P. Kaptein (1997). Criminaliteitsbewustzijn en -preventie (rapportage). (Extern rapport, Publikatie, no 15). 's-Gravenhage: Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf
- S.P. Kaptein (1997). Integriteitszorg voorkomt fraude. In - - (Ed.), Handboek Fraudeprefentie (pp. 1-26). -: Wolters Kluwer
- S.P. Kaptein & R.R. Nijman (1996). III Maatschappelijke Risico's en Natuurrisico's. In J.R.R. Emmerich & M.J.J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-45). Rotterdam: Euroforum Uitgeverij BV
- S.P. Kaptein (1996). Een morele thermometer als instrument om het morele gehalte van een organisatie te meten. In J. de Leeuw, H. Rijksen & H. Bennink (Eds.), Onderwijs in Bedrijfsethiek (pp. 48-68). Best: Damon
- S.P. Kaptein, B.Y. Oen & J.F.D.B. Wempe (1996). Criminaliteitsbewustzijn en -preventie. (Extern rapport). -: -
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1996). Overheid & ethiek: integriteitsbeleid bij het Rijk. Dilemma, 6 (juli), 4-6.
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Een korpscode als wapen voor het versterken van de weerbaarheid. Interface, 14-23.
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Twaalf gordiaanse knopen bij het ontwikkelen van een organisatiecode. Justitiele Verkenningen, 21 (4), 34-60.
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). De bespreekbox: een effectief hulpmiddel voor een beleid gericht op het voorkomen van criminaliteit. (Intern rapport). :
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1995). Criminaliteitsbestrijding en moreel besef in het midden- en kleinbedrijf. (Intern rapport). :
- S.P. Kaptein (1995). Christelijke bedrijf: Dubbele onmogelijkheid. Ophef, 4-7.
- J.F.D.B. Wempe, S.P. Kaptein & I. Spierenburg (1995). Rapportage Integriteitsproject 'Met open Vizier'. (Extern rapport). Rotterdam: Erasmus University Rotterdam
- J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsveiliging. Security Management, 39-11.
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsbeveiliging. Beveiliging, 7 (4), 9-11.
- S.P. Kaptein (1993). De effectiviteit van ethische bedrijfscodes. Bedrijfskunde, 65 (2), 186-195.
- S.P. Kaptein (1993). Ethische bedrijfscodes. In T. Geurts & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 56-71). Tilburg: Damon
- S.P. Kaptein (1993). De bedrijfscontext doorgelicht: een analyse van factoren die aanzetten tot onethisch gedrag. In T. Geurts & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 72-93). Tilburg: Damon
- S.P. Kaptein (1993). Ethische bedrijfscodes: een effectief instrument voor het management van ethiek in de onderneming. Doelmatige Bedrijfsvoering, 5 (1/2).
- S.P. Kaptein & H. Klamer (1991). Ethische Bedrijfscodes in Nederlandse Bedrijven. The Hague: NCW
Scholarly Publications (95)
- A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2020). Ethics Management: A pluralistic and dynamic perspective. In C..L. Jurkiewitz (Ed.), Global Corruption and Ethics Management (pp. 109-118). Lanham: Rowman & Littlefield
- M.F. Lobry, S.P. Kaptein & M.R.E. Luckerath (2020). What national governance codes say about corporate culture. Corporate governance, 20 (5), 903-917. doi: 10.1108/CG-08-2019-0254
- M. Constantinescu & S.P. Kaptein (2020). Virtue Ethics and CSR: The Two Sides of Sustainable Organizational Performance. In W. Wehrmeyer, S. Looser & M. Baldo (Eds.), Intrinsic CSR in Competitive Companies: The Categorical Imperative of Doing Well (pp. 119-132). Swiss: Palgrave Macmillan doi: 10.1007/978-3-030-21037-3_7
- G.C. Cabana & S.P. Kaptein (2020). Team Ethical Cultures Within an Organization: A Differentiation Perspective on Their Existence and Relevance. Journal of Business Ethics. doi: 10.1007/s10551-019-04376-5 [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020). Why good people sometimes do bad things: 52 reflections on ethics at work. Rotterdam: RSM Erasmus University [go to publisher's site] doi: 10.2139/ssrn.2117396
- S.P. Kaptein (2020). Ethical Climate and Ethical Culture. In D. Poff & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. Cham: Springer doi: 10.1007/978-3-319-23514-1
- S.P. Kaptein (2020). How Much You See Is How You Respond: The Curvilinear Relationship Between the Frequency of Observed Unethical Behavior and The Whistleblowing Intention. Journal of Business Ethics. doi: 10.1007/s10551-020-04663-6
- A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2020). The Integrity of Integrity Programs: Toward a Normative Framework. Public Integrity. doi: 10.1080/10999922.2020.1776077
- S.P. Kaptein (2020). Ethics audit. In D..C. Poff & A..C. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. Cham: Springer doi: 10.1007/978-3-319-23514-1_67-1
- M. Constantinescu & S.P. Kaptein (2020). Ethics management and ethical management: Mapping criteria and interventions to support responsible management practice. In O. Laasch, R. Suddaby, R.E. Freeman & D. Jamali (Eds.), Research Handbook of Responsible Management (pp. 155-174). London: Edward Elgar
- S.P. Kaptein (2019). The Moral Entrepreneur: A New Component of Ethical Leadership. Journal of Business Ethics, 156 (4), 1135-1150. doi: 10.1007/s10551-017-3641-0
- S.P. Kaptein (2019). Prescribing Outside-Work Behavior: Moral Approaches, Principles, and Guidelines. Employee Responsibilities and Rights Journal, 31 (3), 165-185. doi: 10.1007/s10672-019-09333-y [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein & M. Helvoort (2019). A Model of Neutralization Techniques. Deviant Behavior, 40 (10), 1260-1285. doi: 10.1080/01639625.2018.1491696 [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2019). The Appearance Standard: Criteria and remedies for when a mere appearance of unethical behavior is morally unacceptable. Business Ethics: A European Review, 28 (1), 99-110. doi: 10.1111/beer.12195 [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein & M. Constantinescu (2018). Corporations as Moral Entities. In D..C. Poff & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. London: Springer [go to publisher's site] doi: 10.1007/978-3-319-23514-1
- M. Kangas, S.P. Kaptein, M. Huhtala, A.M. Lämsä, P. Pihlajasaari & T. Feldt (2018). Why Do Managers Leave Their Organization? Investigating the Role of Ethical Organizational Culture in Managerial Turnover. Journal of Business Ethics, 153 (3), 707-723. doi: 10.1007/s10551-016-3363-8
- S.P. Kaptein (2017). The battle for business Ethics: A struggle theory. Journal of Business Ethics, 144 (2), 343-361. doi: 10.1007/s10551-015-2780-4 [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2017). When organizations are too good: Applying Aristiotle's doctrine of the mean to the corporate ethical virtues model. Business Ethics: A European Review, 263, 300-311. doi: 10.1111/beer.12147 [go to publisher's site]
- M. Huhtala, S.P. Kaptein & T. Feldt (2016). How perceived changes in the ethical culture of organizations influence the well-being of managers: A two-year longitudinal study. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25 (3), 335-352. doi: 10.1080/1359432X.2015.1068761
- M.R.E. Janssens & S.P. Kaptein (2016). The Ethical Responsibility of Companies Towards Animals: A Study of the Expressed Commitment of the Fortune Global 200. Journal of Corporate Citizenship, 63, 42-72. doi: 10.9774/GLEAF.4700.2016.se.00005 [go to publisher's site]
- A. Hoekstra, J. Talsma & S.P. Kaptein (2016). Integrity Management as Interorganizational Activity: Exploring Integrity Partnerships That Keep the Wheel in Motion. Public Integrity, 18 (2), 167-184. doi: 10.1080/10999922.2015.1073502
- M. Constantinescu & S.P. Kaptein (2015). CSR standards and corporate ethical virtues: A normative inquiry into the way corporations integrate stakeholder expectations. In S. Idowu S., C. Frederiksen, A. Mermod & M. Nielsen (Eds.), Corporate Social Responsibility and Governance. CSR, Sustainability, Ethics & Governance (pp. 159-180). Cham: Springer International Publishing doi: 10.1007/978-3-319-10909-1_8
- S.P. Kaptein & M. Constantinescu (2015). Mutually Enhancing Responsibility: A Theoretical Exploration of the Interaction Mechanisms Between Individual and Corporate Moral Responsibility. Journal of Business Ethics, 129 (2), 325-339. doi: 10.1007/s10551-014-2161-4
- S.P. Kaptein (2015). The Effectiveness of Ethics Programs: The Role of Scope, Composition, and Sequence. Journal of Business Ethics, 132 (2), 415-431. doi: 10.1007/s10551-014-2296-3
- S.P. Kaptein (2014). The Servant of the People: On the power of integrity in politics and government. USA: Amazon [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein & H.J. VinkThe Soft Side of Hard Controls: A Control Coding Theory. doi: 10.2139/ssrn.2378437
- S.P. Kaptein & A. Hoekstra (2014). Understanding Integrity Policy Formation Processes: A Case Study in The Netherlands of the Conditions for Change. Public Integrity, 16, 243-263. doi: 10.2753/PIN1099-9922160302
- F.B. Zuber & S.P. Kaptein (2014). Painting with the Same Brush? Surveying Unethical Behavior in the Workplace Using Self-Reports and Observer-Reports. Journal of Business Ethics, 125 (3), 401-432. doi: 10.1007/s10551-013-1920-y
- C. Mazereeuw, J.J. Graafland & S.P. Kaptein (2014). Religiosity, CSR Attitudes, and CSR Behavior: An Empirical Study of Executives' Religiosity and CSR. Journal of Business Ethics, 123 (3), 437-459. doi: 10.1007/s10551-013-1847-3
- S.P. Kaptein (2013). Workplace Morality: Behavioral Ethics in Organizations. Bingley: Emerald [go to publisher's site]
- A. Hoekstra & S.P. Kaptein (2013). The Institutionalization of Intergrity in Local Government. Public Integrity, 15, 5-27. doi: 10.2753/PIN1099-9922150101
- J.J.D. Bogers, J.L. Soeters & S.P. KapteinImproving Financial and Material Resources Management: Via Hard-Controls, Soft-Controls or Both? doi: 10.2139/ssrn.2273188
- S.P. Kaptein (2013). Dienaren van het Volk: Over de macht van integriteit. USA: Amazon [go to publisher's site]
- M. Lückerath - Rovers, B. Bier, H. van Ees & S.P. Kaptein (2013). Jaarboek Corporate Governance 2013-2014. Deventer: Kluwer
- S.P. Kaptein (2013). Business Codes of Multinational Firms: What Do They Say? In A. Michalos & D. Poff (Eds.), Citation Classics from the Journal of Business Ethics (pp. 525-547). Netherlands: Springer doi: 10.1007/978-94-007-4126-3
- S.P. Kaptein (2011). Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen: 52 bespiegelingen over ethiek op het werk. Amsterdam: Business Contact
- S.P. Kaptein & G.S. Yip (2011). The future of business school research. In M. Morsing & A. Sauquet Roviar (Eds.), Business Schools and Their Contribution to Society (pp. 114-124). London: Sage
- S.P. Kaptein (2011). Understanding Unethical Behavior by Unraveling Ethical Culture. Human Relations, 64 (6), 843-869. doi: 10.1177/0018726710390536
- S.P. Kaptein (2011). Towards Effective Codes: Testing the relationship with unethical behavior. Journal of Business Ethics, 99 (2), 233-251. doi: 10.1007/s10551-010-0652-5
- S.P. Kaptein (2011). From Inaction to External Whistleblowing: The influence of the Ethical Culture of Organizations on Employee Responses to Observed Wrongdoing. Journal of Business Ethics, 98 (3), 513-530. doi: 10.1007/s10551-010-0591-1
- S.P. Kaptein (2010). The ethics of organizations: a longitudinal study of the U.S. working population. Journal of Business Ethics, 92 (4), 601-618. doi: 10.1007/s10551-009-0175-0
- P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein & J. van Oosterhout (2008). Contracts to communities: A processual model of organizational virtue. Journal of Management Studies, 45 (1), 100-121. doi: 10.1111/j.1467-6486.2007.00738.x
- S.P. Kaptein & M. Schwartz (2008). The effectiveness of business codes: a critical examination of existing studies and the development of an integrated research model. Journal of Business Ethics, 77 (2), 111-127. doi: 10.1007/s10551-006-9305-0
- N.A. den Nieuwenboer & S.P. Kaptein (2008). Spiraling down into corruption: a dynamic analysis of the social identity processes that cause corruption in organizations to grow. Journal of Business Ethics, 83 (2), 133-146. doi: 10.1007/s10551-007-9617-8
- S.P. Kaptein (2008). Developing a measure of unethical behavior in the workplace: a stakeholder perspective. Journal of Management, 34 (5), 978-1008. doi: 10.1177/0149206308318614
- S.P. Kaptein (2008). Developing and testing a measure for the ethical culture of organizations: the corporate ethical virtues model. Journal of Organizational Behavior, 29 (7), 923-947. doi: 10.1002/job.520
- S.P. Kaptein (2008). Embedding ethics into the corporate DNA. Sheffield: Greenleaf
- L. Huberts, S.P. Kaptein & K. Lasthuizen (2007). A study of the impact of three leadership styles on integrity violations. Policing, 30 (4), 587-607. doi: 10.1108/13639510710833884
- S.P. Kaptein & S. Avelino (2007). Measuring Corporate Integrity. Chinese Medical Journal, 94-97.
- S.P. Kaptein (2007). Ethical guidelines for compiling corporate social reports. Journal of Corporate Citizenship, 2007 (27), 71-90.
- J.J. Graafland, S.P. Kaptein & C. Mazereeuw (2007). Conceptions of God, Normative Convictions, and Socially Responsible Business Conduct: An Explorative Study Among Executives. Business and Society, 46 (3), 331-369. doi: 10.1177/0007650306296085
- J. van Oosterhout, P.P.M.A.R. Heugens & S.P. Kaptein (2007). Contractualism vindicated; A response to Boatright. Academy of Management Review, 32 (1), 295-297. doi: 10.5465/AMR.2007.23467343
- S.P. Kaptein (2006). Integer leiderschap. In L. Moratis & M. van Veen (Eds.), Basisboek MVO (pp. 113-128). Assen: Van Gorcum
- P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein & J. van Oosterhout (2006). The ethics of the node versus the ethics of the dyad? Reconciling virtue ethics and contractualism. Organization Studies, 27 (3), 391-411. doi: 10.1177/0170840606062428
- J. van Oosterhout, P.P.M.A.R. Heugens & S.P. Kaptein (2006). The internal morality of contracting: Advancing the contractualist endeavor in business ethics. Academy of Management Review, 31 (3), 521-539. doi: 10.5465/AMR.2006.21318915
- S.P. Kaptein (2006). Sei principi di integrità manageriale. In Impresa e responsabilità sociale. In Impresa e responsabilità sociale (pp. 143-158). Milano: FrancoAngeli
- J.J. Graafland, S.P. Kaptein & C. Mazereeuw (2006). Business dilemmas and religious belief: An explorative study among Dutch executives. Journal of Business Ethics, 66 (1), 53-70. doi: 10.1007/s10551-006-9054-0
- S.P. Kaptein & S. Mulder (2006). De Stakeholderdialoog. In L. Moratis & M. van Veen (Eds.), Basisboek MVO (pp. 239-153). Assen: Van Gorcum
- P.P.M.A.R. Heugens, J. van Oosterhout & S.P. Kaptein (2006). Foundations and applications for contractualist business ethics. Journal of Business Ethics, 68 (3), 211-228. doi: 10.1007/s10551-006-9011-y
- K. Lasthuizen, L. Huberts & S.P. Kaptein (2005). Analyse van Integriteitsopvattingen. In L.W.J.C. Huberts & J. Naeyé (Eds.), Integriteit van de politie (pp. 69-93). Zeist: Kerckebosch
- S.P. Kaptein, L. Huberts, K. Lasthuizen & S. Avelino (2005). Demonstrating Ethical Leadership by Measuring Ethics: A Survey of U.S. Public Servants. Public Integrity, 299-312.
- S.P. Kaptein (2005). The six principles of managing with integrity. New York: Spiro Press
- S.P. Kaptein & S. Avelino (2005). Measuring corporate integrity. Corporate governance, 5 (1), 45-54. doi: 10.1108/14720700510583467
- S.P. Kaptein (2004). Business codes of multinational firms: what do they say? Journal of Business Ethics, 50 (1), 13-31. doi: 10.1023/B:BUSI.0000021051.53460.da [go to publisher's site]
- P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein & J. van Oosterhout (2004). Ties that grind? Corroborating a typology of social contracting problems. Journal of Business Ethics, 49 (3), 235-252. doi: 10.1023/B:BUSI.0000017960.17747.56
- S.P. Kaptein (2003). Business Ethics in the Netherlands: A survey. Business Ethics: A European Review, 12 (2), 172-178. doi: 10.1111/1467-8608.00316
- S.P. Kaptein (2003). De Open Onderneming: Een bedrijfsethisch vraagstuk. (2003, maart 6). Rotterdam: Erasmus Research Institute of Management
- S.P. Kaptein (2003). Ethische auditing. In R.J.M. Dassen e.a. (Ed.), Control & Assurance (pp. 273-290). Reed Business Information
- S.P. Kaptein (2003). The Diamand of Managerial Integrity. European Management Journal, 21 (1), 99-108. doi: 10.1016/S0263-2373(02)00157-3
- W. Bartels, S.P. Kaptein & M. Sikken (2003). Compliance: stand van zaken binnen beursgenoteerde ondernemingen. In J.P. Balkenende & S.P. Kaptein (Eds.), Onderneming & Maatschappij (pp. 307-319). Assen: Van Gorcum
- M.W. Verhoog & S.P. Kaptein (2002). Integriteit als ondernemingskwaliteit. In R.J.M. Jeurissen & A.W. Musschenga (Eds.), Integriteit in bedrijf, organisatie en openbaar bestuur (pp. 78-99). Assen: Van Gorcum
- S.P. Kaptein & M.W. Verhoog (2002). Ethical dilemmas of corporate functioning. In L. Zsolnai & I.R. Wienen (Eds.), Ethics in the Economy: Handbook of Business Ethics (pp. 8). Bern: Peter Lang Publishing
- S.P. Kaptein & J. Wempe (2002). The Balanced Company. Oxford: Oxford University Press doi: 10.1093/acprof:oso/9780199255504.001.0001
- S.P. Kaptein (2002). De Integere Manager: De top, dilemma's en de diamant. Assen: Van Gorcum
- P.P.M.A.R. Heugens, S.P. Kaptein, J. van Oosterhout & J.F.D.B. Wempe (2002). Ethical Criteria for Corporations. In S.P. Kaptein & J. Wempe (Eds.), The Balanced Company: a Theory of Corporate Integrity (pp. 227-262). Oxford/New York: Oxford University Press
- S.P. Kaptein (2002). Guidelines for the development of an ethics safety net. Journal of Business Ethics, 41 (3), 217-234. doi: 10.1023/A:1021221211283
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (2001). Sustainability Management: Balancing Conflicting Economic, Environmental and Social Corporate Responsibilities. Journal of Corporate Citizenship, 2, 91-106.
- S.P. Kaptein & P. van Reenen (2001). Integrity management of police organizations. Policing, 24 (3), 281-300. doi: 10.1108/13639510110401672
- J. van Oosterhout, P.P.M.A.R. Heugens & S.P. Kaptein (2000). Normative documents, the contract model, and stakeholder management. In Kathleen.A Getz & Duane Windsor (Eds.), Proceedings Eleventh Annual Conference Essex Junction, March 16-19, 2000 of the International Association for Business and Society (pp. 276-281). Essex: International Association for Business /Society
- S.P. Kaptein & J. van Dalen (2000). The empirical assessment of corporate ethics: a case study. Journal of Business Ethics, 24 (2), 95-114. doi: 10.1023/A:1006360210646
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1999). Sustainability Management: balancing and integrating economic, social and environmental responsibilities. (Intern rapport, ERASM Management Report Series, no 51-1999). : Unknown
- S.P. Kaptein & J. van Dalen (1999). The empirical assessment of corporate ethics. (Intern rapport, ERASM Management Report Series, no 18-1999). : Unknown
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1999). Working on Integrity: Differences and Similarities between Public and Private Sector Organizations. In L.W.J.C. Huberts & J.H.J. van den Heuvel (Eds.), Integrity at the Public-Private Interface (pp. 113-131). Maastricht: Shaker Publishing B.V.
- S.P. Kaptein (1999). Integrity management. European Management Journal, 17 (6), 625-634. doi: 10.1016/S0263-2373(99)00053-5
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1999). Working on integrity: differences and similarities between public and private sector organizations. In L.W.J.C. Huberts & J.H.J. Heuvel (Eds.), Integrity at the Public-Private Interfaces (pp. 113-131). Maastricht: Shaker Publishing
- S.P. Kaptein (1998). Integriteitsmanagement binnen organisaties: het inbedden van een sluitend geheel van regels en procedures? In B. Hessel & P. de Graaf (Eds.), Over Recht en Bedrijfsethiek: Pleidooien voor Samenwerking (pp. 227-246). Nijmegen: Ars Aequi Libri
- S.P. Kaptein (1998). Ethics Management: Auditing and Developing the Ethical Content of Organisations. (Issues in Business Ethics, 20). Dordrecht: Springer doi: 10.1007/978-94-011-4978-5
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1998). Twelve Gordian Knots when developing an organizational code of ethics. Journal of Business Ethics, 17 (8), 853-869. doi: 10.1023/A:1005792522046
- S.P. Kaptein & J.F.D.B. Wempe (1998). The Ethics Report: A means of sharing responsibility. Business Ethics: A European Review, 7 (3), 131-139. doi: 10.1111/1467-8608.00099
- S.P. Kaptein (1998). The Ethics Thermometer: An audit-tool for improving the corporate moral reputation. Corporate Reputation Review, 2 (1), 6-9. doi: 10.1057/palgrave.crr.1540063
- S.P. Kaptein (Ed.). (1998). Ethics Management: Auditing and developing the ethical content of organizations. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers doi: 10.1007/978-94-011-4978-5
- S.P. Kaptein (1994). Bedrijfskultuur in ethisch perspektief. In J. de Leeuw & J. Kannekens (Eds.), Bedrijfsethiek (pp. 94-115). Best: Damon
- S.P. Kaptein (1993). Een morele audit voor bedrijven: een eerste aanzet. In J.F. Schreinemakers & B.G.F. Pol (Eds.), Bedrijfskunde en technologie: NOBO zesde onderzoekdag 1993 (pp. 123-130). Enschede: Universiteit Twente, NOBO
- S.P. Kaptein (1993). Ethische aspecten van ondernemerschap op de thuismarkten wereldwijd: een zoektocht naar de missie van een onderneming. In J.M.H.J. Hemels & W.L.A. van Tuyl van Serooskerken (Eds.), Besturen en innovatie (pp. C 0600-1-C 0600-30). Houten: Bohn Stafleu en Van Loghum
- S.P. Kaptein (1992). Dutch Best Master Thesis Award. Wetenschappelijk.
Semi Scientific Publications (55)
- S.P. Kaptein (2020, maart 30). Wacht met conclusies trekken en los eerst deze crisis op. de Volkskrant [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020, maart 23). Hoe langer de crisis duurt, hoe meer de ethiek onder druk staat. Financieele Dagblad [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020, april 15). Omarm het als KLM, Facebook en Google ons helpen in de coronacrisis. Parool [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020, april 15). We hebben coronaïsme nodig, want tegenstellingen zijn nu slechts schijn-tegenstellingen. Nederlands Dagblad [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020, april 14). Een ware leider maakt in crisistijd vuile handen. Trouw [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2020, maart 12). Pleidooi voor stakeholderliefde. Financieele Dagblad [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein & A. Bosma (2016). Leiderschap in ethiek. (Extern rapport). Den Haag: VNO-NCW en MKB Nederland [go to publisher's site]
- S.P. Kaptein (2015, april 25). Versterken van integriteit vereist permanente strijd van bedrijven. Financieele Dagblad
- S.P. Kaptein & F. Bons (2014). The business codes of the global fortune 200. (Extern rapport). Amsterdam: KPMG doi: 10.13140/RG.2.1.1595.0241
- S.P. Kaptein (2014, mei 28). Waarde van eed in financiële sector blijft onderschat. Financieele Dagblad
- S.P. Kaptein (2014, januari 11). Roep om bedrijfsethiek leidt tot instrumenteel en calculerend gedrag van ondernemingen. Financieele Dagblad
- S.P. Kaptein (2013, december 31). Verkiezingen moeten gaan over integriteit. Trouw
- S.P. Kaptein (2013, november 7). Accountants zetten goede stappen om de toon aan de top van bedrijven bespreekbaar te maken. Financieele Dagblad
- S.P. Kaptein (2013, oktober 3). Ritselen is uit den boze. NRC
- S.P. Kaptein (2013, mei 6). Het gaat best goed met integriteit bestuurders. Trouw de Verdieping
- P.J. Dijkman, G. de Jong & S.P. Kaptein (2013). Tot een voorbeeld zult gij blijven. Christen Democratische Verkenningen, Herfst, 18-27.
- J.G. Bakker, W. Bartels & S.P. Kaptein (2012). New Metrics: nieuw model voor sturing en verantwoording. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
- S.P. Kaptein (2011, maart 15). Hypercrisie. Reformatorisch Dagblad , pp. 6.
- S.P. Kaptein (2011, juni 23). Toeterende baasjes. Reformatorisch Dagblad , pp. 6.
- Ph. Wallage, S.P. Kaptein & E. Roos (2011). Sturen met gevoel: Een pleidooi voor meer intuïtie in de bestuurskamer. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
- S.P. Kaptein (2010, december 9). Druk, drukker, drukst. Reformatorisch Dagblad, pp. 6.
- S.P. Kaptein (2010, september 9). Wat ruikt mijn neus? Reformatorisch Dagblad, pp. 6.
- S.P. Kaptein (2010, februari 15). Koeien. Reformatorisch Dagblad, pp. 6.
- S.P. Kaptein (2009, januari 2). Bid en werk. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- Ph. Wallage, S.P. Kaptein & E. Roos (2009). Trust Rules: Negen handvatten voor een betere balans tussen regels en vertrouwen.
- S.P. Kaptein (2008, maart 7). Windmolens en Kameleons. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein & M. Kiewit (2008). Business code of the Global 200: Their prevalence, content and embedding. (Extern rapport). Amsterdam: KPMG
- S.P. Kaptein (2008). The Living Code: Embedding ethics into the corporate DNA. Sheffield: Greenleaf
- S.P. Kaptein (2018, augustus 19). Zoektocht naar bedrijfsethiek. Reformatorisch Dagblad, pp. 15.
- S.P. Kaptein, P. Wallage & E. Roos (2008). Hypegiaphobia: Balancing between trust and rules. (Extern rapport). Amstelveen: KPMG
- S.P. Kaptein & H.J. Vink (2008). Soft-controls bij de rijksoverheid: Een onderzoek naar de oorzaak van rechtmatigheidsfouten. MAB, 82 (6), 256-264. doi: 10.5117/mab.82.17773
- S.P. Kaptein (2008, juni 13). Hypegiaphobia. Reformatorisch Dagblad, pp. 11.
- S.P. Kaptein (2007, mei 18). Positie bepalen. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2007, augustus 24). Weg met rationalisaties. Reformatorisch Dagblad, pp. 11.
- S.P. Kaptein (2007, november 30). De moraal van de Bagelman. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2006, augustus 18). Vitamine I voor bedrijven. Reformatorisch Dagblad, pp. 9.
- S.P. Kaptein (2006, mei 19). Blind voor eigen zonde. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2006, februari 17). Moordende concurrentie. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2006, november 17). Liefde in de politiek. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2005, februari 22). Integriteitsklimaat onderbelicht. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2005, mei 24). Een verdiend salaris? Reformatorisch Dagblad, pp. 11.
- S.P. Kaptein (2005, november 15). Het gevaar van een tunnelvisie. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2005). Vuistregels voor het omgaan met morele dilemma's. In Handboek voor Interne en Civiele Diensten (Aanvulling 53) (pp. 1-21). Alphen aan de Rijn: Kluwer
- S.P. Kaptein (2004, december 7). Welk kerstgeschenk wordt het dit jaar? Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2004, juni 1). Lessen van Lubbers. Reformatorisch Dagblad, pp. 11.
- S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). Een bedrijfscode als HRM-instrument. In Methoden, Technieken en Analyses voor Personeelsmanagement (pp. 201-217)
- S.P. Kaptein (2004). Zes principes voor de integere manager. In D.J. Stolk & H Starren (Eds.), Lijden, leren en leiden: gedachten over het ontwikkelen van leiders en managers (pp. 123-135). Noordwijk: De Baak, Managementcentrum VNO-NCW.
- S.P. Kaptein & H.K. Klamer (2004). De implementatie van bedrijfscodes in Nederland. Management Executive, maart, 51-55.
- S.P. Kaptein (2003, juli 1). Bedrijfscodes dienen meer handen en voeten te krijgen. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2003, maart 13). Ruziezoeker. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2003, maart 21). Is de commercie nog te stoppen? Reformatorisch Dagblad, pp. 15.
- S.P. Kaptein (2002, oktober 15). Integriteit bij de bron. Reformatorisch Dagblad, pp. 19.
- S.P. Kaptein (2002). De integere manager. Contact, winter, 14-17.
- S.P. Kaptein (2001, juli 24). Broeder. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
- S.P. Kaptein (2001, januari 23). Uw prijs. Reformatorisch Dagblad, pp. 13.
Other (14)
- S.P. Kaptein (2008, februari 8). Er komt zeker nog eens een zaak Kerviel. Rotterdams Dagblad
- S.P. Kaptein & N.A. den Nieuwenboer (2008, februari 2). Er is meer dan hebzucht. Het Financiële Dagblad
- S.P. Kaptein & P. van der Zwet (2006, maart 10). Geef bedrijven een forse dosis integriteit. Het Financiële Dagblad
- S.P. Kaptein (2006, april 24). Effect Gedragscode. Het Financiële Dagblad
- S.P. Kaptein (2006, oktober 5). Klokkenluidersregelingen naar een hoger plan tillen. Het Financiële Dagblad
- S.P. Kaptein (2006, december 28). An Integrity Injection for Business. BusinessWeek
- S.P. Kaptein & P. Wallage (2005, december 23). Integriteit van mensen en organisatie valt wel te meten. Het Financiële Dagblad
- S.P. Kaptein & E. Kolthof (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26 (4).
- S.P. Kaptein & F.I. Buiter (2001). De Integere Organisatie 2: Handreiking voor een sluitend vangnet van ongewenst gedrag. (Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing). Rijswijk: Den Haag Media Groep
- S.P. Kaptein & W. Bartels (2001). De interne compliance-functie: een bundeling van krachten. Tijdschrift voor Compliance, 5, 94-97.
- S.P. Kaptein (2001). Gedragen gedragscode voor e-mail en internet op de werkplek. Beveiliging, september, 68-71.
- S.P. Kaptein (Ed.). (1996). Maatschappelijke risico's. Risicomanagement Part III. Eindhoven: Euroform
- J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). 5 video's t.b.v. het werkoverleg binnen de Luchthaven Schiphol. Begeleiden van de NVLS bij opzetten van ethiekprogramma, juni 1993-februari 1994: Amsterdam.
- J.F.D.B. Wempe & S.P. Kaptein (1994). Ondernemingscode NV Luchthaven Schiphol. Onderdeel van ethiekprogramma t.b.v. werkoverleg binnen de Luchthaven Schiphol (NVLS), juni 1993 tot februari 1994: Amsterdam.
Doctoral Thesis
- S.P. Kaptein (1998, juni 4). Ethics Management : Auditing and Developing the Ethical Content of Organizations. Erasmus Universiteit Rotterdam (232 pag.) (Dordrecht [etc.]: Kluwer Academic Publishers (handelseditie)) Prom./coprom.: E.J.J.M. Kimman & C.P. Veerman.
Recognitions
Editorial positions
-
Journal of Business Ethics
Co-Editor
Side positions (3)
-
KPMG
Consultant and auditor
-
Monitoring Committee Pensionfunds
Member
-
PTHU
Member of Supervisory Board
Media
Media items
- 14 psychological forces that make good people do bad things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the RSM, has studied bad behavior for decades.A study he recently published sheds considerable light on what motivates good people to do bad things. What…
Ladders Tuesday, 3 November 2020 - Coronahufter of coronaheld: een lesje bedrijfsethiek in crisistijd
An article in which Muel Kaptein of RSM discusses business ethics during the corona crisis.
MT.nl Monday, 18 May 2020 - Wanneer is pr goed?
Muel Kaptein has been mentioned in an article that discusses the role of PR, especially in times of the corona crisis.
Adformatie Thursday, 23 April 2020 - Muel Kaptein (KPMG Integrity/RSM Erasmus University): “In times of crisis, true business leaders get their hands dirty”
An article in which Muel Kaptein of RSM has commented how business leaders may react in times of crisis. Muel pleads that during crisis, the main quality business leaders must possess is a willingness to get their hands dirty,…
Duurzaam-ondernemen.nl Thursday, 16 April 2020 - Wacht met conclusies trekken en los eerst deze crisis op
An article written by Muel Kaptein in De Volkskrant. He argues that people should wait to draw conclusions and resolve this crisis first. There is already plenty of speculation about how our society should change to prevent…
De Volkskrant Sunday, 29 March 2020 - Hoe langer deze crisis aanhoudt, hoe groter de druk op onze ethiek
An article written by Muel Kaptein of RSM, discussing the effect that the corona crisis may have on the trust in business ethics.
Het Financieele Dagblad Tuesday, 24 March 2020 - Pleidooi voor stakeholderliefde
An article written by Muel Kaptein of RSM in Het Financieele Dagblad regarding the importance of stakeholder dialogue.
Het Financieele Dagblad Wednesday, 11 March 2020 - Nationale Compliance Award 2018 toegekend aan KPMG’er Kaptein
On Thursday 14 February, Muel Kaptein of RSM received the National Compliance Award 2018 from Carolien Merkens and Marlène Jans, judges of the Compliance Award election.
Accountancy van morgen Tuesday, 19 February 2019 - Muel Kaptein wint Nationale Compliance Award 2018
On Thursday 14 February, Muel Kaptein of RSM received the National Compliance Award 2018 from Carolien Merkens and Marlène Jans, judges of the Compliance Award election.
verzekeraars.nl Friday, 15 February 2019 - Politieke Integriteitsindex 2018: VVD kent wéér de meeste schandalen
The Dutch political party VVD has been the party with the most scandals for the sixth time in a row. One may almost think that there is a connection between the number of seats a party has and the number of scandals that occur…
transparency.nl Monday, 28 January 2019 - VVD voor zesde opeenvolgende jaar partij met meeste schandalen
The Dutch political party VVD has been the party with the most scandals for the sixth time in a row. One may almost think that there is a connection between the number of seats a party has and the number of scandals that occur…
Joop.nl Friday, 25 January 2019 - 13 Powerful Psychological Forces That Make You Do Bad Things
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM has studied 'bad' behaviour for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good people to do bad things. What…
Kopitiam Bot Saturday, 17 November 2018 - VVD senator criticised for ‘conflict of interest’ in social work reform
Anne-Wil Duthler, a senator with the VVD party has come under fire for voting on a controversial bill to reform social work that was drafted with the help of her own advice bureau. Meul Kaptein of RSM has commented on this,…
soualiga newsday Monday, 24 September 2018 - Mini-conferentie Modern Toezicht
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM, will be a keynote speaker at a conference regarding supervision.
vl-nieuws Wednesday, 4 April 2018 - Het handelen van de curator op integriteit getoetst
The Political Integrity Index, co-developed by Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM, has been featured in an article.
media info groep Saturday, 24 March 2018 - VVD voor zesde keer op rij meest corrupte partij van Nederland
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM has developed a Political Integrity Index together with Vrij Nederland and Leo Huberts.
krapuul.nl Monday, 19 February 2018 - VVD voor zesde jaar op rij partij met meeste integriteitsschandalen
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM has developed a Political Integrity Index together with Vrij Nederland and Leo Huberts.
Joop.nl Monday, 19 February 2018 - VVD voor zesde maal partij met meeste integriteitsschandalen
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM has developed a Political Integrity Index together with Vrij Nederland and Leo Huberts.
Nu.nl Monday, 19 February 2018 - VVD voor de zesde keer op rij meeste schandalen
Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM has developed a Political Integrity Index together with Vrij Nederland and Leo Huberts.
metronieuws Monday, 19 February 2018 - De 20 meest voorkomende redenen waarom we fraude plegen
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at RSM , researched why ordinary citizens suddenly become fraudsters.
jobat.be Thursday, 8 February 2018 - AutoArena Groep verkocht aan Pon en Volkswagen Financial Services
Dealer Group Pon and Volkswagen Pon Financial Services have reached agreement on the acquisition of the AutoArena Group. The acquisition takes place in a period during which Pon Holdings is being negatively perceived in the news;…
Consultancy.nl Monday, 15 January 2018 - Er zijn 52 redenen waarom we fraude plegen; dit zijn de 25 meest voorkomende
Fraudsters are usually not seasoned criminals, but normal people with a moral compass under heavy financial pressure. Dr. Muel Kaptein of RSM researched what makes people like us turn to fraud. He found 52 causes of fraud, with…
Express business Tuesday, 9 January 2018 - Topadviseurs hielpen Pon ontsnappen aan de rechter
Six (former) civil servants stand in court on Tuesday, charged for bribery by the car industry in exchange for information. The car companies go free - partly thanks to three advisors - one of them being Muel Kaptein, Professor of…
NRC.nl Friday, 1 December 2017 - De markt op met het goede doel
Every person who buys a bar of chocolate from the Tony's Chocolonely brand supports a cocoa farmer in Africa. Gezinsenergie holds collections for a development project in Malawi. And SamSam, also an energy provider, wants to…
Reformatorisch Dagblad Monday, 30 October 2017 - Symposium commissarissen en internal auditors: nog veel te winnen aan vertrouwen
The internal auditor must dare to speak up, even if a commissioner does not request it. That was one of the statements at a Commissioners Symposium on 9 October 2017, organized by IIA The Netherlands in collaboration with the NBA…
Accountant Friday, 13 October 2017 - Wat laten ondernemers zien op de werkvloer?
An opinion piece on how - and whether - religious values should be incorporated into the workplace. According to a VNO-NCW working group in 2016, our society needs ethical leadership. RSM's Muel Kaptein was one of the contributors…
Wykein Saturday, 23 September 2017 - Zo meet je de zachte waarden van je bedrijfsresultaat
Terms such as integrity, transparency and security are becoming increasingly important for companies. But how do you measure those soft values? Muel Kaptein has developed a method using eight soft controls that can be used.
MT.nl Thursday, 27 July 2017 - 14 Psychological Forces That Make Good People Do Bad Things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Inc. Thursday, 27 April 2017 - Verliefd op je collega
One in three employees says to have had a romantic relationship with one of their colleagues, but is this ethical? Muel Kaptein conducted research on codes of conduct in major companies, and 70% had a passage regarding conflict of…
NRC Wednesday, 22 March 2017 - 14 psychological reasons because good people do bad things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Age Times Tuesday, 17 January 2017 - 13 more psychological reasons why good people do bad things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Business Insider Tuesday, 20 December 2016 - 11 psychological reasons why good people do bad things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Business Insider Friday, 16 December 2016 - 14 psychological reasons why good people do bad things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Business Insider Friday, 16 December 2016 - Herziene Corporate Governance Code met focus op cultuur: ‘Dat is bepalend voor succes, en falen, van een organisatie’
Chairman Jaap van Manen wrote the revised Corporate Governance Code last week. Previously, the focus was on the remuneration of directors and auditors. However, now, "The development is one in which culture determines the success…
CM Friday, 16 December 2016 - ‘De Code schrijft niet voor wat de gewenste cultuur is, dat wordt overgelaten aan het bestuur zelf’
Chairman Jaap van Manen wrote the revised Corporate Governance Code last week. Previously, the focus was on the remuneration of directors and auditors. However, now, "The development is one in which culture determines the success…
Executive Finance Thursday, 15 December 2016 - 13 Powerful Psychological Forces That Make You Do Bad Things
Dr. Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management at the Rotterdam School of Management, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good…
Forbes Wednesday, 14 December 2016 - ‘Zonder aandacht verschrompelt integriteit’
The Dutch companies can not expect that integrity just comes naturally in their organization. According to Professor Muel Kaptein, a thorough analysis is urgently needed to achieve a real breakthrough.
Executive Finance Wednesday, 30 November 2016 - Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen
Dr. Muel Kaptein, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good people to do bad things. What follows are 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how…
Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Saturday, 3 September 2016 - Stapelverliefd op een collega
One in three employees says to have had a romantic relationship with one of their colleagues, but is this ethical? Muel Kaptein conducted research on codes of conduct in major companies, and 70% had a passage regarding conflict of…
NRC Handelsblad Monday, 4 July 2016 - Stapelverliefd op een collega
One in three employees says to have had a romantic relationship with one of their colleagues, but is this ethical? Muel Kaptein conducted research on codes of conduct in major companies, and 70% had a passage regarding conflict of…
NRC.nl Monday, 4 July 2016 - Verliefd op je collega
One in three employees says to have had a romantic relationship with one of their colleagues, but is this ethical? Muel Kaptein conducted research on codes of conduct in major companies, and 70% had a passage regarding conflict of…
NRC Next Wednesday, 22 June 2016 - Een romance met je collega, mag dat wel?
One in three employees says to have had a romantic relationship with one of their colleagues, but is this ethical? Muel Kaptein conducted research on codes of conduct in major companies, and 70% had a passage regarding conflict of…
NRC.nl Tuesday, 21 June 2016 - NITEC, Digitization & ‘Servants of The People’
Muel Kaptein offers insight and practical assistance for officials in the public sector in his book “The Servant of the People: the power of integrity in politics and government”. He claims there is great power in integrity for…
Nigeria Communications week Thursday, 9 June 2016 - It's not your fault 14 psychological forces that push you to go wrong
Dr. Muel Kaptein, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good people to do bad things. What follows are 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how…
Romania TV Sunday, 22 May 2016 - 14 Psychological Forces That Make Good People Do Bad Things
Dr. Muel Kaptein, has studied bad behavior for decades. A study he recently published sheds considerable light on what motivates good people to do bad things. What follows are 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how…
Huffington Post Monday, 16 May 2016 - Dank voor uw interesse in de journalistieke producties van MENA.NL. © 2016 MENA.NL ---- Hoogleraar Muel Kaptein van KPMG over hoe een sector zijn integriteit kan verbeteren
An interview with Muel Kaptein regarding the exact meaning of integrity in the workplace, where things go wrong and what we can do about it.
M&A Monday, 2 May 2016 - 'We zijn doorgeslagen in het managen van ethiek'
In an interview with Muel Kaptein, he gives us an insight in the current affairs of ethics in business, based of years of research.
Slow Management Sunday, 1 May 2016 - Gefahr der Gier: Was Betrug begünstigt
Here 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how the mind tricks good people into losing their moral compass and going astray are presented.
Karrierebibel.de Sunday, 17 April 2016 - Powerful Psychological Forces That Make Good People Do Bad Things
Here 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how the mind tricks good people into losing their moral compass and going astray are presented.
The Good Men Project Tuesday, 12 April 2016 - Powerful Psychological Forces That Make Good People Do Bad Things
Here 14 of Dr. Kaptein’s most compelling findings into how the mind tricks good people into losing their moral compass and going astray are presented.
LinkedIn Sunday, 27 March 2016 - Hoogleraar: Integriteit van Alexander Pechtold 'ernstig geschaad' door privéjet-gate
Alexander Pechtold's business trip with a private jet to the Ukraine harms the integrity of the Netherlands, politics, the D66 and Alexander Pechtold personally, according to Muel Kaptein.
Quotenet Thursday, 17 March 2016 - Toedeledokie. Einde carriere Alexander Pechtold
Alexander Pechtold's business trip with a private jet to the Ukraine harms the integrity of the Netherlands, politics, the D66 and Alexander Pechtold personally, according to Muel Kaptein.
Geen Stijl Thursday, 17 March 2016 - Persuitnodiging Ethiek conferentie VNO-NCW en MKB-Nederland
The VNO-NCW and MKB-Netherlands Conference 'The gain of leadership in ethics' will take place on the 22nd of March. Muel Kaptein, will discuss the gain of ethics for entrepreneurs and what the do's & don'ts…
ANP Pers Support Wednesday, 16 March 2016 - Private equity in debat bij KPMG op NVP en M&A Lentebijeenkomst
On the 9th of March, during the M&A and NVP spring drinks, speakers will debate on the changes in private equity. One of the speakers is professor Muel Kaptein.
M&A Wednesday, 9 March 2016 - Leiderschap in ethiek levert pure winst op
Eppy Boschma and Muel Kaptein wrote the book ‘Leiderschap in ethiek. Inspiratie voor een baanbrekende ethiek voor bedrijven’ (Leadership in ethics. Inspiration for a groundbreaking ethics for companies). Here a small insight is…
Duurzaam-ondernemen.nl Tuesday, 23 February 2016 - Bedrijfsleven: Werk maken van ethiek loont
Muel Kaptein co-wrote the book ‘Leiderschap in ethiek. Inspiratie voor een baanbrekende ethiek voor bedrijven’ (Leadership in ethics. Inspiration for a groundbreaking ethics for companies). Here a small insight is provided on the…
ANP Pers Support Monday, 22 February 2016 - Leiderschap in ethiek levert pure winst op
Eppy Boschma and Muel Kaptein wrote the book ‘Leiderschap in ethiek. Inspiratie voor een baanbrekende ethiek voor bedrijven’ (Leadership in ethics. Inspiration for a groundbreaking ethics for companies). Here a small insight is…
VNO NCW Monday, 22 February 2016 - Hoogleraar: Integriteit van Alexander Pechtold 'ernstig geschaad' door privéjet-gate
Alexander Pechtold's business trip with a private jet to the Ukraine harms the integrity of the Netherlands, politics, the D66 and Alexander Pechtold personally, according to Muel Kaptein.
Quotenet
Discovery items
Digital research magazine explores how we can organise society and business better after Covid-19
"We should not expect our leaders to do the impossible and try to keep everyone happy" - Prof. Muel Kaptein
Let’s solve this crisis first before we start preventing the next ones. Prof. Muel Kaptein shares his thoughts.
This crisis proves Business Ethics is alive and well, but there are companies that abuse the situation. Prof Muel Kaptein shares his views.
Courses
Leadership, Sustainability & Governance
- Study year: 2020/2021, 2019/2020, 2018/2019, 2017/2018
- Code: BAB29
- Level: Bachelor 2, Bachelor 2, Pre-master
Introduction to business
- Study year: 2020/2021
- Code: BK1201
- Level: Bachelor 1
Philosophy of Science
- Study year: 2020/2021
- Code: BK1207
- Level: Bachelor 1
Verantwoord leiderschap in organisaties
- Study year: 2020/2021
- Code: BK2101
- Level: Bachelor 2, Pre-master
Leadership, sustainability & governance
- Study year: 2020/2021, 2019/2020, 2018/2019, 2017/2018
- Code: BKB3029
- Level: Bachelor 2, Pre-master
Leiderschap, Management en Bestuur
- Study year: 2020/2021, 2019/2020, 2018/2019, 2017/2018
- Code: BMA2109
- ECTS: 5
Introduction to Business
- Study year: 2020/2021
- Code: BT1201
- Level: Bachelor 1, Bachelor 1
Responsible Business Leadership
- Study year: 2020/2021
- Code: BT2101
- ECTS: 4 Level: Bachelor 2, Bachelor 3, Pre-master
Past courses
Introduction to business administration
- Study year: 2019/2020
- Code: BK1101
- Level: Bachelor 1
Philosophy of Science
- Study year: 2019/2020
- Code: BK1107
- Level: Bachelor 1
Leadership, Sustainability & Governance
- Study year: 2017/2018, 2016/2017, 2015/2016, 2014/2015, 2013/2014
- Code: BAB27
- ECTS: 5 Level: Bachelor 2, Bachelor 2, Pre-master
Leadership, sustainability & governance
- Study year: 2017/2018, 2016/2017, 2015/2016, 2014/2015, 2013/2014
- Code: BKB2029
- ECTS: 5 Level: Bachelor 2, Pre-master
Leadership, Sustainability & Governance
- Study year: 2012/2013, 2011/2012
- Code: BAB22
- ECTS: 5 Level: Bachelor 1, Bachelor 2
Leadership, sustainability & governance
- Study year: 2012/2013, 2011/2012
- Code: BKB1029
- ECTS: 5 Level: Bachelor 2
Award
- ERIM Top Article Award (2007)
Discovery 39 - The world after COVID-19: how we can do business better

Digital research magazine explores how we can organise society and business better after Covid-19
Read more Office: Mandeville Building T11-52
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
Postbus 1738
3000 DR Rotterdam
Netherlands